Med kunskapspolitik som grund inför framtiden

Nu är det dags att börja förvalta det förtroende som jag fick när jag valdes in i fackföreningen DIK:s förbundsstyrelse. Om du är DIK-medlem så arbetar jag för dig och det tycker jag är viktigt att du vet om. Under kongressen i november 2009 beslutades om en kommande inriktning för DIK:s arbete. Där går bland annat att läsa följande:

DIK:s förbundsstyrelse ska under den kommande mandatperioden:
Med kunskapspolitik som grund driva professionsfrågor som är angelägna både för arbetstagare och för andra intressenter i omvärlden.
[ —]
Oavsett yrke eller inriktning har vi förmåga att förstå och bearbeta komplexa frågor och att kommunicera den förståelsen vidare – vi kan helt enkelt göra det komplexa tillgängligt. Denna kompetens är central i ett kommunikationsintensivt kunskapssamhälle, och vi kan därför se positivt på våra framtida möjligheter.

Hur jag själv ser på biblioteken och särskilt bibliotekariekompetensen har jag skrivit om tidigare. Läs gärna inlägget om Kallast i Sverige? . Där står bl a:

Ett första steg måste vara att uppvärdera ”referensarbetet”, att se att bibliotekariens/bibliotekens unika kompetens kommer att vara av stort värde i det informationssamhälle som växer fram. Att vi kan stå för det personligt skräddarsydda och tillförlitliga när människor har behov av att både hitta och sortera ut ”rätt” information. Förmodligen kommer alla större informationsmängder att filtreras av intelligenta maskiner innan de når oss framöver. (Vi får maskinellt skräddarsydd information som passar just oss, baserad på t ex tidigare sökbeteende.) Att tro att biblioteken i det sammanhanget ska stå för kompetens när det gäller samtal, urval, filtrering, är ett politiskt ställningstagande som jag hoppas att vi som arbetar med bibliotek är beredda att göra.

I ett annat inlägg skrev jag:

Ett första steg är att vi kan beskriva den kompetens som vi anser oss besitta, den som gör bibliotek till något mer än ett bokrum, en plats att låna en dator på, värma fötterna på eller ta del av en författaruppläsning på.

Håller du med mig? Jag är i alla fall övetygad om att vår kompetens är en nyckelfaktor för bibliotekens överlevnad och det är något jag kommer att engagera mig i som ledamot i styrelsen. Jag tror också att andra yrken inom DIK har motsvarande nyckelfrågor som också måste fortsätta att lyftas framöver.

Med detta inlägg vill jag uppmana dig som har synpunkter kring professionsfrågorna att inte tveka när det gäller att kontakta mig om detta. Jag förväntar mig inte att det ska ramla in en massa kommentarer eller brev, men när du vill något, hör av dig.

3 thoughts on “Med kunskapspolitik som grund inför framtiden

  1. Jag tänker när jag läst ditt inlägg att vår kompetens verkligen är den viktigaste tillgången för ett bibliotek (förutom lokaler etc.) Och vi som arbetar är de som har möjlighet att utveckla, kommunicera och skapa verksamheterna. Jag tror att vi måste bli mycket bättre på att tala om vad vi gör och åstadkommer i olika sammanhang och på olika sätt. Dina tankar låter mycket bra och jag stödjer dem helt och hållet. Ska bli intressant att följa DIK:s arbete.

  2. KOMMER DET NÅGRA FRÅN LÄNSBIBLIOTEKET TILLL SEMINARIET OM BOKENs FRAMTID – I MORGON = TISDAG?
    Mitt inlägg i ”Dejavu” kommer att digitaliseringens betydelse för litteraturen i framtiden.

    Sveriges Författarförbund sjösätter publiceringstjänsten Dejavu
    Välkomna till Norra Latin i Stockholm, den 26 januari kl. 13.00-17.00

    Vi kommer att hålla ett antal seminarier om digitalisering, kulturarv, sociala medier och bokens framtid. Deltar gör bland annat:

    Bernt Hugenholtz från Institute for Information Law i Amsterdam
    Jenny Grewdahl från mediaföretaget Initiative Universal
    Per Helin från Publit
    Mats Söderlund från Sveriges Författarförbund

    Seminariedagen avslutas med en paneldebatt.

    Deltagaravgifter
    Medlemmar i SFF: 200 kr
    Övriga: 700 kr
    Media: Fritt inträde, kontakta Ewa Ulander eu@sff.info för ackreditering

    Anmälan
    Till förbundssekreterare Ewa Ulander eu@sff.info senast den 25 jan.
    Inbetalning till PG: 20 62-8 alt. BG: 878-8028 senast den 25 jan.
    Ange ert namn samt ”Norra Latin 26 jan” när ni betalar in.
    Antalet platser är begränsat!

    Soaré på Café Panorama Kulturhuset

    På kvällen blir det en litterär soaré på Café Panorama på Kulturhuset kl. 19.00.

    Framträdande av författare, översättare och musiker, bl a Janina Orlov, Sara Kadefors, Katarina Kieri, Anna Jörgensdotter, Mikael Engström, Douglas Foley, Ernst Brunner och Olov Hyllienmark.

    Fri entré.

    Mat och dryck säljs av Panorama.

    Välkomna!

    Sveriges Författarförbund

    http://www.sff.info
    http://www.dejavubok.se

Kommentarer inaktiverade.