A Librarian’s 2.0 Manifesto – punkt 11 och 12

Nej, jag har inte glömt eller lagt ner min bloggserie om bibliotekarie 2.0. Det finns fortfarande några punkter kvar att titta på för att se vilken relevans de kan ha idag. I detta inlägg är det dags för punkt 11 och 12:

  • I will not fear Google or related services, but rather will take advantage of these services to benefit users while also providing excellent library services that users need.
  • I will avoid requiring users to see things in librarians’ terms but rather will shape services to reflect users’ preferences and expectations.

Det handlar alltså om att dra nytta av det stora ”monstret” Google, och inte bekämpa användningen av tjänsten, som jag tror att somliga bibliotekarier försökte göra för kanske 8 år sedan, då när Google bara var en sökmotor. ”Hur ska vi få eleverna att sluta googla?”, det var en tanke som mången skolbibliotekarie nog hade emellanåt. Där står man med sina dyra databaser, men ungarna är fullständigt ointresserade, eftersom googling är både snabbare, lättare och ger i elevernas ögon bättre resultat.

Studier som Google Generation visar att vi alla har ungefär samma informationssökningsbeteende oberoende av ålder eller akademisk grad. Vi har fått inse att vi behöver anpassa våra system så att de mer liknar det som användarna kommer i kontakt med på andra håll. Ett exempel är nya Libris och nya EBSCO Discovery Service  (läs Daniel Forsmans intryck av tjänsten).

Googles tjänster är idag också något helt annat, även i jämförelse med hur det var när bibliotekarie 2.0-manifestet skrevs för bara 3 år sedan. Vad du idag kan göra med ett Google-ID börjar snart bli oöverskådligt. I framtiden förutspås att användare har en identitet (inloggning) på nätet som gäller för de flesta tjänter. Se CRM.com. Förhoppningar finns också om att Google Wave ska kunna revolutionera(?) hur vi på biblioteken kommunicerar med våra användare framöver. Wave har dock inte slagit igenom ännu.

I dagarna uppstod en intressant debatt bland skolbibliotekarier på Skolbib-listan. Om eleverna bara vill använda Wikipedia, behövs verkligen NE på nätet då? Följ gärna debatten, den fortsatte i flera dagar.

Läs hela serien om manifestet.

Läs Laura Cohens A Librarian’s 2.0 Manifesto.

3 thoughts on “A Librarian’s 2.0 Manifesto – punkt 11 och 12

  1. En identitet på nätet låter praktiskt, men också litet läskigt. Särskilt med tanke på de kinesiska Gmail-hackarna…

  2. Pingback: A Librarian’s 2.0 Manifesto – punkt 13 « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.