Twitterstrategier

Nu blir det mera Twitter, förorsakat av ett intressant och uttömmande inlägg av Mattias Boström på Piratförlaget, om hur man bäst Twittar för sin arbetsgivares räkning. Här känner jag verkligen inte att jag har något att tillföra, utan rekommenderar alla som vill satsa på Twitter för professionellt bruk att läsa, lära och klura. Ett smakprov:

Sakta men säkert provade jag att skriva lite fler personliga tweets. Ingenting som egentligen hade med mitt privatliv att göra, men mina tweets började mer och mer präglas av mina intressen, min smak och inte minst min humor. Hela tiden på en nivå där den angivna avsändaren (Piratförlaget) skulle kunna stå för meddelandet om det skulle lösryckas ur sitt sammanhang. Än så länge tror jag att min enda tweet som har lösryckts och publicerats på annat håll är en liten humoristisk kommentar till Språktidningens twitterkonto som de sedan tryckte i numret därefter.

13 thoughts on “Twitterstrategier

  1. Har ännu inte blivit såld på twtter, men kämpar på. Jag känner behov av att ha något kort, smart och kärnfullt att säga. Och…

  2. Det känns som om man beghöver lägga ner några timmar per dag på Twitter om det ska funka riktigt bra. Och ärligt talat, där är inte jag ännu. Förmodligen behöver jag lägga upp en personlig strategi för mig själv där jag prioriterar vilka sociala medier jag ska ägna mig åt, just nu är det för splittrat.

  3. men …. det var just denna M B (jag hade tänkt att inte nämna hans namn, men han citeras ju här) som har bett mig om ursäkt för sitt, som han själv uttrycker det, ”obetänksamma ” personliga twittrande under en konferens där jag föreläste (anordnar bl a av hans förlag) häromdagen …..

    Profesionellt twittrande ? Nja.

  4. Två SS brukar det vara
    i ordet ”profeSSionellt”.

    Det är inte enbart förlags- twittrare som är alltför snabba ibland.

  5. SLUTET GOTT, ALLTING GOTT

    Subject: Raderat

    Hej Lena,

    Jag ville bara meddela att jag nu i efterhand har raderat mina kritiska
    tweets rörande ditt föredrag. Det borde jag förstås ha gjort tidigare, när
    jag väl fick en förklaring till varför föredraget inte var inriktat på det
    digitala, men det var först nu som jag kom på att jag ju faktiskt kunde ta
    bort meddelandena helt och hållet. Möjligtvis kan de ligga kvar hos Google i
    något cacheminne, men även därifrån kommer de försvinna i takt med att det
    uppdateras mot innehållet hos Twitter.

    Bästa hälsningar,
    Mattias

  6. Lena: Jag tror att sammanhanget till stor del är det som påverkar hur man twittrar. När man som i det här fallet direkttwittrar från ett seminarium blir det ett väldigt ögonblickligt kommenterande. Och det är då lätt hänt att det som man själv uppfattar som en objektiv kommentar kan uppfattas på ett annat sätt av berörda personer. Jag ber än en gång om ursäkt för att två av mina kommentarer under seminariet ifråga var obetänksamma – och jag hade definitivt formulerat dem annorlunda om jag hade känt till bakgrunden till föredraget, så som du sedan har berättat för mig via mejl. Det var inte dig jag skulle ha varit besviken på utan jag skulle riktat mina ord mot arrangören.

    Eftersom du tar upp det här i bloggen vill jag återigen säga att min twitterkommentar om att ditt föredrag inte följde den angivna rubriken helt och hållet grundade sig på den inramning Sveriges Författarförbund gett seminarieeftermiddagen och formulerat i sin inbjudan. Föredraget som sådant var absolut underhållande och givande, men jag tyckte inte att det hörde ihop med temat kring digitaliseringen.
    Jag hade ingen anledning att vilja såra dig på något sätt, men jag var besviken över att föredraget inte hade en starkare koppling till digitaliseringsfrågorna. Och detta uttryckte jag via Twitter.

    Sedan jag började twittra för Piratförlaget för snart ett år sedan har jag skrivit ca 7 000 meddelanden och skriver en blandning av sådant som är personligt och sådant som berör Piratförlaget. De som följer mig på Twitter vet att jag är en framåtsträvande person vad gäller just bokbranschen. Jag vill att förlagen och författarna tillsammans måste hjälpas åt för att ta steget in i en alltmer digitaliserad framtid – om vi inte gör det så kommer andra lättillgängliga nöjen (film, musik, spel) att konkurrera ut läsandet. På så sätt representerar jag även Piratförlaget i att vi vill gå i bräschen för utvecklingen på bokmarknaden, så att både författare och förlag ska må bra av förändringarna. Som bekant står Piratförlaget på författarnas sida i royaltyfrågor och mycket annat. När jag twittrar om bokbranschen är det därför hela tiden med dessa resonemang i bakgrunden. Jag kritiserar t ex andra förlag för att hålla alltför höga ebokspriser, jag propagerar för sociala medier som ett sätt för förlagen att ha direktkontakt med läsarna. Och när jag går på ett av Författarförbundet arrangerat seminarium, där de sjösätter sin nya digitala publiceringstjänst, så twittrar jag också utifrån vinkeln att både förlag och författare måste förstå vilken utveckling vi nu ställs inför. Det är Sveriges Författarförbunds uppgift att hjälpa sina medlemmar med detta.
    Detta som bakgrund till varför jag twittrade som jag gjorde. Det är förstås ingen ursäkt för att göra någon ledsen, men det är en förklaring.
    De omnämnda Twittermeddelandena har jag nu i efterhand raderat, så de går ej längre att läsa.
    Huruvida jag twittrar på ett professionellt sätt eller ej är upp till andra att bedöma. Som jag skriver i mitt blogginlägg rekommenderar jag inte andra företag att twittra på exakt det sätt som jag gör, det passar inte alla företag och det är alltid en balansgång. I bloggen beskriver jag det sätt jag har gjort det på och jag hoppas att min text ska leda till en fortsatt diskussion om hur företag kan eller ska uppträda i sociala medier.

    Vill bara tillägga att seminariet var arrangerat av Sveriges Författarförbund. Piratförlaget var inte med och anordnade det på något sätt. Däremot var jag själv inbjuden att delta i paneldebatten som avslutade dagen.

    Bästa hälsningar,
    Mattias

  7. Lena: Och nu precis efter att jag skickade iväg ovanstående kommentar så ser jag din ”slutet gott allting gott”. Tack för att du la in den!
    Twitter är ett helt nytt ämne inom kommunikationen på nätet och i samhället och jag hoppas att det fortsatt kommer föras en diskussion om vad som är okej att skriva och hur man går tillväga för att säga till när man tycker att något inte är okej. Jag är gärna med och diskuterar sådana riktlinjer.

    /Mattias

  8. Det är svårt med de sociala medierna överlag, om man inte räknar med transparensen i varje meddelande man skickar ut. Jag skrev tidigare om konferenstwittrande här: https://bibliobuster.wordpress.com/2009/12/07/problemet-med-twitter-som-konferensdokumentation-ii/ Hur det riktigt kan gå överstyr och urarta till mobbning.

    Det som förr viskades till grannen om en föreläsare, det skickas nu ut i ett oöverblickbart moln av information och kommunikation. Kanske läser denne föreläsare detta senare, kanske inte.

    För min egen del känns det viktigt att kommunicera sådant i de sociala medierna som jag skulle kunnat säga öga mot öga. Men visst slinter man på tangenterna då och då…

  9. Pingback: Tweets that mention Twitterstrategier « BiblioBuster -- Topsy.com

  10. Pingback: Informationens väg genom de sociala medierna « BiblioBuster

  11. Pingback: Twitteridentiter « Cecilias tankar

Kommentarer inaktiverade.