Lite om ”Facebook på arbetstid”

Jag har inte riktigt orkat ge mig in i de senaste dagarnas debatt angående om man ska få lov att använda Facebook (läs sociala medier) på arbetstid eller ej. Det har sagts mycket i frågan. Både att det är slöseri med arbetstid när folk berättar om sina snoriga ungar och middagsplaner, och att sociala medier ska ses ungefär som att ha en mobiltelefon eller e-postkonto knutet till sitt arbete. Lyssna till exempel till det här programmet från Sveriges radio där båda sidor kommer till tals.

Där jag själv arbetar uppmuntras användande av sociala medier. Det finns flera orsaker till att vi bör använda oss av detta som ett arbetsredskap bland många: att vi effektivare delar med oss av kunskap och information kollegor emellan, att vi bygger nätverk med kollegor ute i landet, att vi etablerar kontakter med människor utanför vårt område, att vi marknadsför vår verksamhet, att vi själva lär oss verktygen för att kunna använda dem i alla sammanhang där de kan bli relevanta.

Såhär tycker en av biblioteksvärldens makthavare, bibliotekschefen i Malmö Elsebeth Tank:

Bibliotek är en kommunikativ institution. Därför skulle det vara perspektivlöst att införa att förbud om användning av sociala medier på arbetstid. Vi ska tvärtom uppmuntra detta för att försäkra oss om god kompetens på ett viktigt område.

Men i sista hand är även detta en fråga om klara mål, gott samarbete och sunt förnuft.

Alla anställda ska känna till arbetsplatsens vision och mål och varför vi sysslar med sociala medier. Alla ska bidra till att skapa resultat inom de prioriterade målområdena och det ska finnas en samarbetsanda och ett ömsesidigt förtroende, som gör att varje individ själv kan bedöma hur och hur mycket sociala medier kan och ska ingå i hans eller hennes arbete. OCH så är det med Facebook som med allt annat på en arbetsplats, om det missbrukas av enstaka personer är det ledningens uppgift att hitta passande lösningar.

Hur funkar det där du arbetar?

6 thoughts on “Lite om ”Facebook på arbetstid”

  1. Ingen har någonsin tagit upp det på min arbetsplats. För min del är det väl ett verktyg som de flesta andra. Använder man det i arbetet så ska man väl göra det på arbetstid, använder man det till fritidsgrejer så gör man det på fritiden.
    Telefon har man ju självklart på jobbet, men man får inte sitta och prata med sina kompisar om helgens fester (mer än kanske en liten kort stund, om de ringer upp).

  2. Bibliotek är en kommunikativ institution – superbra, så ska jag beskriva vad ett bibliotek är och gör (+ allt annat) Bra att du reflekterar kring detta och ger perspektiv. Är kanske är facebook det svåraste av alla olika sociala medier att ta ställning till och förhålla sig kring för arbetsplatser, eller pratas det mest om det för att flertalet känner till facebook?

  3. Facebook är ju helt klart det som används av flest. Många övriga tjänster används kanske mest av yrkesmänniskor i jobbet. Iaf i Sverige. Som Twitter, stort i medievärlden, litet i tonårsvärlden. Facebook är det man känner till och som alla kan ha en åsikt om. Kanske där som det privata och professionella flyter ihop som mest.

  4. För en bibliotekarie på ett privat företag är det inte alls lika självklart att sociala medier ses med blida ögon. Vårt företag har ännu ingen policy om detta, men ryktet säger att det är på gång.
    Själv ser jag nätverkande som något viktigt för mig, för att hålla mig ajour med vad som händer inom mitt yrkesområde, och eftersom jag inte har någon på min arbetsplats med samma yrke som jag, tar jag hjälp av sociala medier som Facebook, Twitter, Ning mm.
    samtidigt får det vara med måtta, eftersom jag har ordinarie arbetsuppgifter att sköta, mål att nå upp till och människor att ge service till. Genom att jag använder mig av iGoogle, med gadgets till de viktigaste platserna, går det snabbt och lätt att göra ett inlägg, nästan samtidigt som jag gör en sökning i en databas eller väntar på ett svar från en server… Man blir en jonglör med många bollar i luften samtidigt, och så fortsätter man på fritiden, som nu, men jag kan försvara mitt nätverkande på den sociala webben för min chef om det skulle behövas, och det är det jag har i bakhuvudet när jag gör mina inlägg.

  5. Inte mig emot om man använder facebook som en av flera tekniska plattformer för kommunikation med användarna. . Personligen tycker jag inte ”sociala nätverkr” är optimalt för myndigheter eller bibliotek,, men som komplement till annat – t ex. bra webplats, tydlig kontaktinformation och bra ingångar till samlingarna för användarna, kan det väl vara bra om det funkar.

    Tyvärr saknas ofta grundläggande informationskompetens hos många (äldre) bibliotekarier. Tänk på en så basal gammal nät-funktion som E-POST. Det är viktigt att ett bibliotek kan ge blixtsnabb respons på mail med frågor från användare tycker jag. Ändå finns alltför många bibliotek där alltför stora delar av personalen är helt handikappade då det gäller datorer, och som blir helt lamslagna om de trycker på fel knapp i bokningssystemet (”Men vad är detta nu då.. Nej nu har datan fastnat.. Var är Pelle? Han kan ju det här med DATA!!?”) och där mail kollas max tre gånger om dagen. Det känns inte så 2010.

Kommentarer inaktiverade.