Sociala medier – marknadsföring eller dialog

Jag vill gärna lyfta fram JMW kommunikations bloggserie om politiken och de sociala medierna. Här finns mycket kunskap som vi som arbetar på biblioteken kan ta till oss och reflektera över utifrån vår situation och våra uppdrag. Såhär skriver Brit Stakston i bloggseriens 9.e del:

Det är lätt att se hur sociala medier för politiker ofta kan bli ytterligare en push-kanal där man trycker ut sina politiska budskap ofta med ett enda syfte – att få en röst på valdagen inte att få ett ökat medborgarinflytande. Politiker är mer vana att argumentera för sin politik än att lyssna. De är också vana att med megafonen i handen trycka ut tydliga valbudskap. Sociala medier kan lätt bara bli ytterligare en marknadsföringskanal. Här måste diskussioner föras och exempel ges som visar hur sociala medier är något helt annat och i sin kärna handlar om en enorm möjlighet till revitalisering av politiken.

Men väljarna då? Ja de är ju lika ofta fast i sina egna roller och sin syn på makten. De ser själva med stor skepsis på politiker som närmar sig de sociala medierna. De utgår ifrån att det är megafonkommunikation och manipulation. De kan inte riktigt hantera en rollförändring där politikerna blir dialogiserande och närvarande. Som ung är man kanske som mest skeptisk till dialogiserande politiker. För man utgår ifrån att politiker inte är autentiska i sin kommunikation.  För man har vuxit upp med den förförståelsen till politisk kommunikation.

Kom gärna och lyssna till Brit Stakston när hon talar om detta hos Regionbibliotek Stockholm den 7 april.

5 thoughts on “Sociala medier – marknadsföring eller dialog

  1. Jättespännande läsning och intressant debatt. Men jag tror det finns en överhängande riska att vi glömmer vardagen på biblioteket och stirra in i skärmen. Vi får inte glömma det viktiga i en tet’a’tet.

    PS: Den här bliggen länkar jag, den är så bra. Tack

Kommentarer inaktiverade.