Exempel efterfrågas

Om dagarna håller jag bland annat på med att sätta ihop olika föredrag som jag ska hålla, se tidigare inlägg. Kom på att jag förstås borde utnyttja den här bloggen för att få in lite extra kunskaper. Det är väl därför man bloggar?🙂

Så nu efterfrågar jag konkreta exempel på bibliotek som har arbetat med dessa frågor:

Transparens. Har ditt bibliotek t ex redovisat diskussionerna bakom er inköpspolicy offentligt? På er Facebook-sida eller blogg? Eller annat viktigt som försigår ”bakom kulisserna” på biblioteket?

Dialog. Någon som har upplevt att närvaron i sociala medier faktiskt skapar ett samtal mellan biblioteket och användarna? Då tänker jag utöver uppmuntrande tillrop, på ett kanske lite mer djupgående plan.

För övrigt har jag haft en ”vit” Facebookvecka, men är osäker på om någon har lagt märke till det. Har inte skrivit en enda statusuppdatering, men ändå varit tvungen att logga in för att sköta min arbetsplats sida. Några ”gillar” och liknande har det väl också blivit, samt en eller annan inskickad bloggpost. Det har känts väldigt bra att ligga lågt med Facebook, jag upplever en minskande professionell nytta med nätverket för egen del. Att logga in gör mig av någon anledning ofta nedstämd.

9 thoughts on “Exempel efterfrågas

  1. Vi har inte skrivit om sånt som sker bakom kulisserna på bibliotekets blogg, men jag har börjat skriva om hur vi tänker när det gäller inköp, gallring och hur vi ska disponera om våra lokaler på min blogg Orbiter. Vi skulle naturligtvis kunnat ha en särskild blogg för varje process, men så har det inte blivit. Att jag skriver om detta på min blogg är av två orsaker. Dels för att dokumentera processen för oss (mig) själva, dels för att få kommentarer och feed back från kollegor. Det skulle vara intressant att veta om någon är så öppen på den egna biblioteksbloggen!

  2. Vi strävar efter att kommunicera och föra en dialog på vår facebooksida ( facebook.com/malmostadsbibliotek ).
    Det har blivit några diskussioner i loggen. Häromveckan bjöd vi också in ett antal fans att besöka oss på biblioteket. Vi hade ett kanonbra samtal med dem över en fika.

    Vi är fortfarande i ett stadie där vi provar oss fram och ser vad som fungerar på facebook. Det vi har insett är att ren marknadsföring av program ofta tas emot relativt svalt, medan vi möts av stor entusiasm när vi lyfter och bjuder in till feedback kring olika aspekter på biblioteket, dess historia, dess många tjänster, dess möjliga framtid. Här är vi något på spåret känner vi.

  3. På tal om transparens fick vi förresten träning i det i skarpt läge i höstas när det började storma kring ”bokmalningen” på stadsbiblioteket. Vi publicerade snabbt vårt pressmeddelande på facebook och skapade lite senare en samlingssida på malmo.se/bibliotek där vi länkade till alla debattinlägg vi kunde hitta. Vi pekade dit från bl.a. twitter och facebook.

    Under pressmeddelandet (som ligger under anteckningar) på facebook blev det direkt en livlig diskussion mellan olika fans kring vad som pågick. Tyvärr har någon av debattörerna sedermera raderat sina inlägg vilket gör att det ser lite konstigt ut nu.

  4. Jag stödjer till fullo att biblioteken behöver använda internet och anpassa sig till en ny tids datorvana användare. Saker som indexering av skönlitteratur, intuitiva opacs, gärna med användardeltagande i form av tagging, närhet till andra webtjänster (typ google, delicious, youytube) och bra väluppdaterade websidor. En annan sak som är viktig är att man på biblioteken är snabba på att svara på mail.

    Däremot har jag aldrig förstått det här segmentet av 2.0-bibliotekarier som på bloggar talar om vikten av ”sociala medier”. Facebook väl aldrig varit optimalt för myndigheter eller organisationer? Jag ser inte hur den formen tillför något. Facebook knyter ihop nätverk av människor som känner varandra , rent tekniskt är kommunikationen begränsad – och för de som vill ställa frågor över nätet är anonymiteten begränsad om det skall skötas i öppna grupper då man vanligtvis skriver under sitt riktiga namn. Och relevansen av Twitter ställer jag mig helt frågande till.

  5. R, i Malmös fall så verkar det ju som om Facebook fungerade för en dialog med användarna. Sociala medier är ju ett oerhört stort urval av tjänster och det är förstås inte givet att det alltid ska vara Facebook som är det första valet för ett bibliotek att jobba med. Det man kan se är att Facebook och Twitter är de enskilda sociala medier som har flest användare.

    När det handlar om transparens och dialog finns det knappast bättre medel än sociala medier att arbeta med. Man ska också arbeta ute i den ”fysiska” verkligheten, men sällan kan man då nå så många på så kort tid.

    De svenska biblioteken har idag en väldigt svag närvaro i Twitter och de flesta har inte hittat den optimala formen för att använda det för sin organisation. Jag tror dock att det kan vara något som kommer lite längre fram när/om denna kanal blir mer etablerad både hos allmänhet och bibliotekspersonal.

  6. Vad bra att jag blev påmind om mina ambitioner att arbeta transparent! När jag startade min nya blogg var det en ambition, som nu tyvärr glömts bort mitt i allt vardagligt fixande. Än så länge har jag inte kommit längre än att jag lagt ut två dokument (Handlingsplan och Verksamhetsberättelse) i Google Dokument. Men jag tror att det verkligen vore bra om vi började tala öppet om vad vi gör och varför vi gör som vi gör. Vi kan bli bättre genom att tvingas formulera oss offentligt. Vi kan också stärka vår position i lokalsamhället. – http://ungbib.blogspot.com/2010/01/ungbib.html

  7. Pingback: ”Jag sitter just nu och laddar ner Vita Lögner av Richard Swartz, lagligt!” « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.