Kraftsamling om sociala medier

I maj blir det förhoppningsvis så att jag åker till Borås för att delta i Sociamediapedia, en konferens där de flesta av deltagarna också är föreläsare. 3 minuter har man på sig att framföra sin idé, sedan är det dags för nästa. Jag känner mig nyfiken både på formen och på innehållet.

Bakom konferensen står Bibliotekshögskolan i Borås, med personer som Siska Humlesjö, numera forskningsassistent vid BHS, och Mathias Klang vid IT-universitetet. Kan bli riktigt roligt!

10 thoughts on “Kraftsamling om sociala medier

  1. Jag gillar också idén och upplägget tror att vi går mer och mer mot sådana upplägg på konferenser etc. Eller så är det en tendens i tiden men om så är fallet så gillar jag den trenden.

  2. Ja, nu är alla snart trötta på den traditionella modellen, tror jag.
    Anna: Rapport via Twitter!😉

  3. Roligt att du skriver om Sociamediapedia! Tror att det kommer bli en väldigt spännande dag.

    Vill också inflika att jag fortfarande kan hittas i informationsdisken på Hisingens bibliotek där jag jobbar som bibliotekarie de övriga 75% av min arbetstid.

  4. Men gärna något mer än twitter! Att följa en konferens via twitter innebär att man får samma tweet skickad till sig av typ sju personer och alla säger bara att ”den och den pratar om det och det ämnet”, men något djupare blir det inte. Jag är ärligt talat inte alls imponerad av twitter som konferensinfo. Det kanske vore bättre om de som gick på konferensen koncentrerade sig på att lyssna och skrev något mer efter föreläsningarna. Vilket du ju faktiskt brukar göra.

  5. Tanken är att konferensen ska kunna följas på webben via bambuser.

    Eftersom själva upplägget på konferensen går ut på att deltagarna, både i Borås och på webben, ska koncentrera sig på föreläsningen (som alla är 3 minuter) så kommer antagligen twitter mest användas för frågor under de efterföljande diskussionerna.

    Anna GC, du är varmt välkommen att följa konferensen via webben. Om du vill ha närmare information när det närmar sig kan du också anmäla dig på hemsidan.

  6. Är verkligen ”alla” trötta på föreläsningar som ‘är längre än tre minuter?

    Allt oftare samtalar jag med bibliotekarer och forskare om en gemensam längtan efter att, utan tidshets, få ta del av andra kloka och kunniga människors erfarenheter och tankar –
    erfarenheter och tankar som behöver tidsutrymme för att alstra kunskap som verkligen är reformistisk eller rentav revolutionär.

    Pro et contra-diskussioner. Mindre ytlighet och mer nyanser. Argumentering istället för tyckande.

    (Min erfarenhet av twitter på konferenser liknar Anna GCs – enbart störande. )

Kommentarer inaktiverade.