Lite om värderingar och kunskap

Idag hade jag förmånen att lyssna till Brit Stakston som talade om politiken och de sociala medierna.

Föredraget var mycket innehållsrikt och jag har ingen ambition att sammanfatta det. Men några tankar vill jag ändå lyfta, eftersom de har ganska stor beröring med vad jag själv har för erfarenhet av hur sociala medier fungerar i just bibliotekssammanhang.

För det första känner jag igen väldigt mycket av politikernas resonemang också hos biblioteken. Man vill nå ut, man vill skapa dialog, man vill uppnå ett medskapande hos allmänheten/medborgarna. Och här famlar vi oss fram på likartade sätt. Använder Twitter som megafon, tar bloggar som alibi för transparens, sänder på alla kanaler. Och målet vi vill nå är ofta detsamma: få fler medlemmar/väljare/användare. Är det medskapande som vi EGENTLIGEN är ute efter?

Samtidigt står många av oss utanför användandet av sociala medier. Brit Stakston visade en modell för fyra huvudsakliga grupper, där vana vid digitala medier fanns på en axel och värderingarna kring dessa fanns på den andra. Se bilden (klicka för större.)

En del av det som jag själv har svårt att förstå när det t ex gäller attityder hos en del medarbetare på bibliotek blev mer tydligt och lättbegripligt. Är man digitalt ovan och har analoga värderingar, ser man ofta all personlig information som skulle kunna finnas på webben som privat. Om mitt namn finns därute, vad kan hända då? Om min bild finns därute, hur kan den användas mot mig? Osäkerheten är stor och därmed motviljan mot att göra personrelaterad information publik.

Ibland har jag undrat över vad som uppfattas som mest hotfullt i att göra det personliga publikt på nätet. Är det att om Sverige plötsligt blir en diktatur så kan informationen användas emot mig? (Jag har precis läst Herta Müller så jag kan förstå att detta scenario kan skrämma.) Eller är det så att jag kommer att bli uppsökt av en seriemördare som kartlagt mitt liv via nätet?

Ok, de här sakerna KAN ju hända. Men det är ungefär lika sannolikt att en kärnvapenmissil avfyras mot Sverige imorgon, eller att växthuseffekten tar en turn for the worse på två veckor som i Day after tomorrow.

Två saker som har hänt mig den senaste tiden som relaterar till detta är att jag har fått kontakta Google på uppmaning av en deltagare i ett nätverk som jag har skapat, för att få bort cashad information (namn, bild) från nätet om denna/e. Jag har också fått en följare i Twitter som är dömd seriemördare.

Det är roligt nästan hela tiden och roligast är det när man får lyssna till intressanta tankar som man kan bearbeta till egen kunskap. Tycker en biblioteksmänniska som har en liten privat kärna, men ack så hård.

5 thoughts on “Lite om värderingar och kunskap

  1. Du ställer en mycket intressant fråga: ”Är det medskapande som vi EGENTLIGEN är ute efter?” men tycks mig inte svara på just den. Ser fram emot ett nytt inlägg som utvecklar detta 😉

  2. Föreläsningen var trevlig och intressant! Tycker att jag förstår denna bild/modell mycket bättre nu när jag tittar på den i efterhand, efter att både du och Kristina refererat till den!
    Inser att även om jag inte är digitalt van i alla lägen, dvs hanterar alla nya medier till fullo, så har jag ändå hyfsat digitala värderingar…😉

  3. Pingback: Medskapande på bibliotek – en filosofisk fråga? « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.