Den samtida har gått ur tiden

Redan imorse nåddes jag av nyheten att Kerstin Thorvall har dött. Hon var en av mina favoritförfattare och hon fick ett långt liv, blev 84 år gammal.

När jag tänker på Thorvall så tänker jag också på hur hon sammanfattar 1900-talet med sin karriär, på ett sätt som saknar motstycke. Alla viktiga förändringar var hon med om och i dessa var hon också en av de viktiga uttolkarna, för att inte säga drivkrafterna. Hon började sin karriär som modetecknerska och såg till att Sveriges kvinnor efter kriget kunde bli modernt klädda med inspiration från Europa. Hon var en av de bästa på att beskriva omvälvningen i kvinnornas frigörelse från man och hem, inte minst den sexuella frigörelsen. Få har väl heller blivit så bespottade som Thorvall när hon i flera böcker – Det mest förbjudna är väl mest känd – berättade om när den medelålders kvinnan bryter konventionerna och vågar ha en egen sexualitet.

Men också barnens och ungdomarnas historia under 1900-talet har Kerstin Thorvall varit delaktig i att skriva. Hon har skrivit flera ungdoms- och barnböcker i en tid då tonåren blev ett nytt begrepp och där mamma kanske inte alltid orkar med.

De senare åren skrev Thorvall om sin egen barndom, uppvuxen med en psykiskt sjuk far och en insnörd, kontrollerande mor ur arbetarklassen. På så vis kom hennes produktion att täcka många av de viktigaste skeendena under förra seklet. Kvinnornas historia, arbetarnas, barnens och ungdomarnas.

Kerstin Thorvalls böcker finns med säkerhet på ett bibliotek nära dig…

3 thoughts on “Den samtida har gått ur tiden

  1. Kerstin Thorvall var den första författare jag träffade IRL. Jag vann en tävling på mitt bibliotek när jag var omkring 12-13 år och priset var en bok som jag fick motta av Kerstin Thorvall som var där på författarbesök. Jag kan fortfarande komma ihåg hur nervös jag var och då är det drygt 40 år sedan den kvällen. Att träffa henne gjorde stort intryck på mig och jag läste flera av hennes ungdomsböcker efter det.

  2. Jag har också träffat Kerstin Thorvall IRL vilket jag är glad för idag eftersom det gav mig tillfälle att tacka henne för det hennes författarskap betytt för mig. Började läsa henne 1959 och har inte läst allt än. En stor förebild att leva upp till; modig, orädd, skamlös, underbar.

Kommentarer inaktiverade.