”Nya Facebook” – en dialog

Den person som fick mig att gå med i Facebook sommaren 2007 var Louise Pettersson, bibliotekarie i Skåne. När det händer något viktigt med webben så brukar hon vara en av de första att uppmärksamma det. Det är fint att ha så alerta och kunniga kollegor runtom i landet.

Nu senast lyfte Louise frågan om Facebook och integriteten. Ännu en gång ändrar Facebook integritetsvillkoren för sina användare, utan att egentligen göra någon större affär av det. Troligen går dessa förändringar många användare förbi, särskilt nu när Facebook har blivit mainstream och många av användarna är relativt nätovana, eller i alla fall sociala medier-ovana.

För att belysa den här frågan tänkte jag redovisa en del av den dialog som Louise och jag hade i Facebook kring några artiklar/blogginlägg om det som har hänt med Facebook. Kanske gör det händelserna mer begripliga för fler?

Artikel postad av Louise: How to restore your privacy on Facebook – Gawker

Louise: Det verkar som Facebook valt att sabba stora delar av våra integritetsinställningar i ett enda slag
Anna-Stina: Hmmm.. Det verkar som om facebook nu avgör i vilka sammanhang vi ska synas/finnas baserat på den information vi delgett om oss själva i facebook. Utvecklingen är väl inte förvånande baserat på vad många har förutsett vad gäller internets utveckling, men blir antagligen något av en integritetschock för många.
Louise: Handlingssättet – för någon ”utveckling” vill jag inte beteckna det som liknar ganska mycket det som hände med Googe Buzz. Man har haft ganska avancerade möjligheter att välja vad man vill visa eller inte och så ändras detta utan förvarning eller med mycket kort varsel och med oklara instruktioner. Jag anser inte att man bör kunna göra såhär med massanvändning kommer man ha tillräckligt många som fortsätter med tjänsten ändå för att det ska rulla på.
Anna-Stina: Ja, jag antar att få kommer att lämna facebook.

Artikel postad av Anna-Stina: Facebook blir webbens centrum – Strandh.DigitalPR

Louise: Ja fast det är ju ett helt annat sätt att se saken!🙂
Anna-Stina: Ja, man kan se det från olika håll😉 Framförallt tycker jag man bör vara medveten om att Facebook alltid har varit en affärsverksamhet och inte en ideell insats för att folk tycker det är kul att umgås. Det ligger en mycket uttänkt affärsidé i botten och nu förfinas den ytterligare av Zuckerberg & co. Vi kommer få se mycket mer i linje med det som nu händer.
Louise: Det vet vi. Men att man har ett affärsintresse i något försvarar inte att man har en metod som lockar användaren att ge ifrån sig personliga data under förespegling de kan välja hur vilka som ska få se det, och sedan snabbt öppnar upp det utan att användaren får en tillräcklig chans att sätta sig in i vad som sker. (Lämplig förberedelsetid och bra instruktioner saknas enligt min mening.)
Eller vad tycker du själv i den frågan?
Anna-Stina: Det är inte bra om villkoren ändras utan att användarna riktigt förstår var det är som händer. Vilket har varit fallet det senaste halvåret. Många har inte förstått och myter om vad som sker sprids. Samtidigt har man ett eget ansvar för att hålla sig uppdaterad om vad som gäller och kanske gå ur Facebook om det inte känns bra. Facebooks ansvar är att ge folk möjlighet att ta ställning till vad de vill lämna ut och ge dem möjligheten att gå ur om de vill.
Med den ”stora massan” som nu finns på Fb finns det tillräckligt många ovana användare för att många helt ska missa vad som sker. Det känns inte ok. Ett slags digital klyfta?
Louise: Det kanske man kan säga. Men jag tycker inte att man behöver vara ovan användare för att hänga med i svängarna här.
Man ska inte behöva ”läsa det finstilta” för att hållas uppdaterad om en så pass stor förändring som den här var.
Anna-Stina: Det håller jag med om.

Följ Louise Pettersson på Twitter @Nattbibliotek