Kommer tjejer att ta över nätet 2010?

Jag hittade den här texten Tjejer kommer att ta över nätet 2010 via Doktor Spinn idag. Det finns mycket som visar på att kvinnor/tjejer är de mest aktiva i de sociala medierna, läs t ex här och här. Bland annat Wikipedia undantaget. Jag hatar att behöva förklara det med kvinnors ”fallenhet” för relationer och kommunikation, men det är väl ofta så det brukar förklaras.

Och det lite otäcka är att jag så tydligt ser trenden själv, nu när jag övervakar min arbetsplats relativt nya Facebooksida, där man får ganska detaljerad statistik om vilka grupper som är socialt aktiva på sidan. Än så länge har vi ”bara” drygt 250 fans, men det är tydligt vilka som står för aktiviteten.

Totalt antal fans

Aktiva fans

Kvinnor 35+ står för nästan hela aktiviteten, såsom att kommentera och trycka ”Gilla”. Är detta jättebra eller ska man få genusångest? Är det öht för ”dåligt” med 54 ”aktiva” fans av 252? Vad tycker ni som läser? Har ni gjort liknande reflektioner utifrån ert eventuella Facebooknärvaro?

6 thoughts on “Kommer tjejer att ta över nätet 2010?

  1. Pingback: Tweets that mention Kommer tjejer att ta över nätet 2010? « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. Jag tror att kvinnor är lite mer allmänbildade när det kommer till ny teknik. Män är antingen riktiga tekniknördar som kan allt, eller så har de noll intresse och kan inte ett jota. Det är min iaktagelse.

  3. Internet är så mycket mer än bara sociala medier: Underhållning, faktasökning, vidarebildning, facklig kommunikation, källa/medium för olika tjänster, spel av olika slag, … Således menar jag att hela vinkeln på temat är felaktigt. Även Wikipedia är inte ett socialt medium i en snävare betydelse: Många (de flesta?) använder Wikipedia utan att en social aspekt av något slag är involverad (bortsett från den grad till vilken nästan alla mänskliga aktiviteter har en direkt eller indirekt social aspekt).

    @Johanna Jag arbetar iofs med IT, så jag träffar oproportionellt många ”tekniknördar”, men mitt intryck är mycket annorlunda. Fast alla män har någon grad av teknikförståelse, de flesta ligger klart över median-kvinnan, och även IT-proffs som är kvinnor har ofta konstiga luckor (tex att de inte ens känner till short-cuts som win-e under Windows).

  4. Visst är Internet mycket mer än de sociala medierna, men när det gäller just det senare visar flera undersökningar att framförallt kvinnor/flickor är aktiva. Syftet med bloggposten var väl att få respons på varför det är så och om andra har några exempel att visa som bekräftar/dementerar det hela.

    Det där med att alla män har teknikförståelse bekräftas inte av mina upplevelser, det skulle man kanske ta fram statistik på.🙂

  5. För att du titta på din egentliga fråga: Det är troligen så enkelt att kvinnor interesserar sig mer för sociala kontakter, skvaller, och liknande än vad män gör. Att därför få genus-ångest är dock onödigt—det finns ingen grund varför män och kvinnor måste vara lika. (Inte heller är det sagt att världen skulle vara bättre om de vore lika.)

Kommentarer inaktiverade.