Tillgänglighet på bibliotek – debatt i bloggosfären

I förra veckan skrevs inlägg på bloggarna Trollhare och Bimbo Boy om tillgänglighet och då särskilt på bibliotek. Specifikt handlade inläggen bl a om olika gruppers möjligheter att vistas på på bibliotek utan att störa varandra och att kunna använda biblioteket för olika ändamål.

Jag har själv ofta tänkt på hur vi som bibliotekspersonal springer runt i biblioteksrummet, hyschar på tonårsgänget vid datorerna, önskar att pensionärerna i tidningshörnan ville skruva upp sina hörapparater och längtar tills 2-åringens trotsutbrott på barnavdelningen ska ta slut. Alltmedan de studerande vid sittplatserna på fackavdelningen suckar och kastar menande blickar.

Varför bygger vi inte vettiga bibliotek där alla dessa grupper kan vistas samtidigt? Vem har sagt att bibliotek måste vara stora öppna rum utan avskiljande väggar? Hur kommer det sig att de där studierummen ofta prioriteras bort när man ska bygga? Kan inte 15-åringarna få sitta tre stycken vid varje dator om de nu vill det och dessutom i ett rum som är särskilt avsatt och utformat för ändamålet? De flesta problem som har att göra med att olika grupper stör varandra i biblioteket kan faktiskt byggas bort. När ett nytt (folk)bibliotek ska utformas, visst är det bra att tänka visionärt och estetiskt, men rummets funktioner får inte komma i andra hand. Biblioteket som rum ska användas dagligen och av många olika sorters människor med olika behov.

Ta gärna del av Trollhares lista för tillgänglighet till offentliga lokaler. Finns där något som du själv blir förvånad över?

Annonser

5 thoughts on “Tillgänglighet på bibliotek – debatt i bloggosfären

  1. Bra inlägg. Det här är något jag har funderat rätt mycket på under åren. Jag undrar om det har något att göra med att många bibliotek verkar vara byggda på 50-60-70-talen? Att man tänkte på lokalen mer som en mötesplats (tex. ett torg) än som en faktisk arbetsplats, och byggde därefter?

    Jag tycker att det är märkligt att man lyckas förändra bibliotek så mycket som man har gjort de senaste decennierna, med all teknik, men samtidigt inte kommit särskilt långt med arbetsmiljön. Antar att det säger något om prioriteringar hos de som fattar besluten :/

  2. Jag blir inte så förvånad men det beror nog mycket på att jag har vänner med Aspergers syndrom som har gett mig vissa insikter när det gäller den gruppens svårigheter.

    Men när det gäller biblioteksrummet är det nog tvärtom så att visionen och föreställningen om biblioteket som ett torg och en mötesplats är i högsta glad levande och att uppglasade bibliotek med högt i tak och öppna planlösningar har byggts under senare decennier.

    Om man ska se det som bra i det hela så blir det ofta arkitektoniskt vackert och harmoniskt med mycket dagsljus. Det är nog också vad kommunalpolitikerna tycker när man beslutar om sådana byggnadsverk. Större bibliotek och kulturhus är prestigefyllda projekt och man vill gärna lämna en vacker byggnad efter sig. Det är också flexibielt och lätt att möblera om när det inte finns så mycket väggar och i kombination med hyllor som går att flytta undan kan samma lokal även användas för olika ändamål och evenemang.

    När det gäller ljudmattan så är det enligt min erfarenhet inte folkbibliotek och huvudbibliotek som är mest högljudda biblioteken utan snarare skolbibliotek och integrerade folk- och skolfilialer. Där borde det egentligen vara lättare att göra något åt det än i folkbibliotekssammanhang där biblioteket har i uppdrag att välkomna alla.

  3. Jag håller helt med om dina iakttagelser, Louise! Det har inte blivit bättre på senare tid, snarare tvärtom. Och när skolbibliotek byggs verkar man ofta inte ha tänkt till alls kring hur rummet ska användas.

    Biblioteket är inte en katedral eller ett lyxobjekt, det är ett rum som ska fungera för arbete och fritid, allt på samma gång. Och för personer med skiftande behov.

  4. Usch vilket fantasilöst kommentarsinlägg det här blir, men JA! Jag håller helt med dig, Anna-Stina. SÅ viktigt att tänka/tänka framåt i de riktningar du talar om.

  5. Hej! Ett av många intressanta inlägg av dig Anna-Stina! Det låter bra med fokus på besökarnas behov istället för en traditionellt utformad lokal. Jag tror det är liknande med skolan där nästan alla klassrum är lika varandra med små möjligheter till förändring av väggar och annat. Och det tror jag inte är en optimal utformning när det gäller rum för lärande. Hur påverkar rummet vad som görs däri och hur går det att förändra? Skillnader och likheter mellan det fysiska och det digitala?

Kommentarer inaktiverade.