Bibliotek, marknadsföring och sociala medier – var står vi?

Jag bläddrar i det näst senaste numret av Scandinavian Public Library Quarterly (SPLQ), nr 1/2010, som har hamnat på vårt fikabord på jobbet. Noterar att det handlar om marknadsföring, läser inledningen, läser lite till. Upptäcker att ingen av artiklarna handlar om marknadsföring på ett samtida vis. (Frasen social media nämns sammanlagt 3 ggr i numret.) Jag tror att det skulle vara omöjligt att idag hitta en artikel om marknadsföring på något annat område, där man inte också diskuterar möjligheterna med sociala medier.

I en av SPLQs artiklar nämns bland annat att små bibliotek utan stora budgetar för att trycka upp flyers och sätta upp webbkampanjsajter har det tuffare än de större biblioteken. Idag tycker jag att vi på många håll istället har sett den här trenden: I brist på marknadsföringbudget har de små biblioteken verkligen tagit arbetet med sociala medier till sig. Detta kräver en arbetsinsats, men inte en stor budget för marknadsföring. Där marknadsavdelning saknas tar man saken i egna händer och man gör det ofta framgångsrikt. Exempel: Älvdalen, Höganäs, Högsbo med flera.

Men kanske viktigt att man skiljer mellan reklam och pr. En marknadsföringsstrategi kan handla om att ta fram en logga, värdeord, kampanjer, annonsering (reklam) osv. Sådant har inte alla bibliotek råd med. Men pr har alla råd med. Det handlar om att kommunicera kring bibliotekets tjänster och utbud – om bibliotekets uppgift. Att tala om biblioteket med många, att skapa ambassadörer hos stammisar och nå ut till fler. Bilden av biblioteket är inte något som bibliotekspersonal eller en reklambyrå kan sitta vid ett skrivbord och utforma. Den skapas hos individer varje gång de besöker ett bibliotek eller ett biblioteks webbplats. Kan vi påverka det? Ja, till stor del, genom att delta i kommunikationen. Och genom att leverera det vi gör med kvalitet. Ingen reklamkampanj i världen kan lyfta något som inte håller måttet. Tur då att vi på biblioteken har så mycket att erbjuda. Men vi måste berätta vad vi har och kan.

Ibland har röster hörts om att biblioteken går för fort fram med det nya. Vi är för snabba att hoppa på trender, som t ex sociala medier. Vi bör tänka efter före. Detta var något som t ex diskuterades på en #fiknik i förra veckan. Vår fråga var: Var nånstans hittar vi exemplen på bibliotek som förötts av en för hög trendmedvetenhet och för mycket arbete med sociala medier? Ingen av oss kom på ett enda exempel. Och det har inte SPLQ heller gjort. Inte ett enda exempel.

market Lomo by wolf 359 / CC by NC SA 2.0

3 thoughts on “Bibliotek, marknadsföring och sociala medier – var står vi?

  1. Pingback: Tweets that mention Bibliotek, marknadsföring och sociala medier – var står vi? « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. Frågan om vad man gör för mycket av måste ställas mot frågan vad man i stället inte gör i så fall. Om man tar en grupp personer som är relativt intresserade av sociala medier och dessa inte känner till något exempel där man tycker att det har blivit för mycket, så betyder det väl inte att det inte kan finnas folk i branschen som tycker det….?

  3. Det kan absolut finnas de som tycker det blir för mycket.🙂 Men det har vad jag vet aldrig förevisats några exempel på när det har blivit så. Dvs att man satsat för mycket på sociala medier så att annat blivit lidande. Känner du till något sådant bibliotek?

Kommentarer inaktiverade.