Molnet och IT-systemen

Alla som har följt mig (någorlunda) på Twitter den senaste månaden har fått ta del av mina vedermödor(?) för att få tillgång till Tweetdeck på jobbet. Jag arbetar i Stockholms stad, som nyligen har upphandlat nytt system och nya datorer via Volvo IT. Vi har i förväg fått ange alla program vi önskar få tillgång till utöver MS Office-paketet. Jag önskade bl a Tweetdeck. Anledningen är att programmet är ett effektivt och tydligt sätt att hålla koll på twitterflödena, prydligt separerade i olika spalter och med möjlighet att t ex retweeta med egna kommentarer och så vidare.

Tweetdeck är ett gratisprogram, väldigt enkelt att ladda hem på egen hand. Men vårt nya IT-system krävde att programmet måste paketeras på särskilt sätt och att vår avdelning måste betala 8500 kr för att jag ska få tillgång till det. Avgiften skulle tas ut pga att jag är den första i hela staden som har önskat Tweetdeck. Vad vi kan förstå är det efter mig fritt fram för alla anställda i staden som vill ha tillgång till programmet att få det till sin dator.

8500 kr är upprörande mycket för ett gratisprogram, kan många tycka. Kanske särskilt då uppgraderingar inte ingår i priset. Som tur är har jag en chef som är väldigt framsynt och själv mycket kommunikativ i sitt sätt att arbeta. Tweetdeck är ett effektivt sätt för mig att arbeta med ffa extern kommunikation. Kanske är det värt 8500 kr, kanske inte. Jag har drygt 500 följare.

Anledningen till att jag skrev det här inlägget just nu är ett postning på bloggen Leva i Molnet som jag nyss läste: Jurassic Park, Molnet och IT-chefen. Det kändes klockrent:

I filmen ”Jurassic Park” säger matematikern Ian Malcolm ”But life finds a way.” Och det är detsamma som händer i företag med en kontrollerande IT-avdelning. Anställda som har fått smak på det som bjuds på Internet kommer att hitta ett sätt att ta det med sig till jobbet. Inte för att de är rebeller eller otrevliga, utan anledningen är densamma som på 80-talet. För att de kan göra sitt jobb bättre och effektivare.

Hur kommer det sig att IT-avdelningen har kontrollen över de verktyg som en organisation använder för kommunikation, information och kunskap? Såhär ser det tyvärr ut i alltför många kommuner, till men för t ex bibliotek och medborgare. Frågan har ställts i många år. Är det inte dags att hitta lösningar på det här snart?

23 thoughts on “Molnet och IT-systemen

  1. Skamligt av Volvo IT att ta så mycket betalt för att installera ett gratisprogram – särskilt som ni anställda fått önska program att få installerade. Vad ska det kosta att få kommande tekniska program installerade? Tweetdeck är väl knappast slutet på utvecklingen inom kommunikation/arbetsverktyg… Kanske Stockholms kommun borde gjort en bättre upphandling med Volvo för installationer och updateringar…?

  2. Nej jag twittrar inte i tjänsten men jag känner igen problematiken. Jag fick nej en gång när jag bad att få använda opensourceprogrammet GIMP som bildbehandlingsprogram.

  3. Jag är så glad att jag nu arbetar i en kommun som är framsynt när det gäller förvaltningarnas användning av IT. När jag frågat vad som gäller angående nedladdning av gratisverktyg har jag fått ett svar som innebär ungefär det här: det vi behöver och det som är lagligt kan vi ladda ner. Men kolla gärna om vi är osäkra på några program.
    Dessutom har skolchefen i en kommentar till vår biblioteksplan påpekat att biblioteken ska vara en spjutspets när det gäller ITK i kommunen.

  4. Pingback: Tweets that mention Molnet och IT-systemen « BiblioBuster -- Topsy.com

  5. Sånt där gör mig arg, riktigt arg!

    Dels att Volvo IT har mage att ta den summan för installation av ett gratisprogram och dels för att man fortfarande pratar IT-system… de systemen gjorde ju sitt på 90-talen… nu har vi Internet och molnet och den omvandlingen startade 2000 med intågandet av sökmotorerna och tog fart ordentligt typ 2003 när Google kom och visade vägen….

    Jag blir seriöst orolig när jag hör att kommuner och skolor använder microsoft mjukvaror och konstiga IT-system istället för att förlägga allt till öppen källkod och gratistjänster… förutom då om undervisning är riktad mot ett specifikt program typ photoshop eller så.

  6. Av både kommentarer och bloggpost får man ju intrycket att ingen har en aning om hur det går till att drifta en stor datamiljö med höga krav på upptid och med krav på låg administrationskostnad. Det ställer enorma krav på driftsaktören att säkerställa att mjukvaran fungerar som den ska, att den inte ställer till med något oväntat, att ställa in brandväggar mm. ”Installationskostnaden” handlar inte om ”installationstid” utan om testtid och konfigurationstid. Allt som ska installeras måste testas av och dokumenteras och det tar tid.

    Allt det här regleras dessutom sannolikt i avtalet med huvudmannen så att gnälla på att Volvo IT tar betalt är förmodligen att gnälla på fel instans.

  7. Att ta så mycket betalt för access till en gratistjänst är förstås helt märkligt men att frivilligt skriva på så sjukt ofördelaktiga avtal är inte mindre märkligt det. Kritiken bör därför i första hand riktas till den/de som tecknat detta märkliga avtal för Stockholms stads räkning, inte Volvo IT som givetvis tar betalt för det som kunden (sjukt nog!) är villig att betala för…

  8. På vilket sätt skulle det spela roll att det är just en gratisprogramvara? Testprocedurerna ser rimligen exakt likadana ut oavsett om programmet kostar pengar eller inte. Det är programmets storlek, komplexitet och påverkan på andra system som avgör hur mycket tester som krävs.

  9. Det kanske inte spelar så stor roll om programmet är gratis eller inte, må så vara, men att det skulle krävas så dyra tester för ett så extremt utbrett och beprövat program som Tweetdeck är inget annat än märkilgt. Och om det skulle föreligga en överhängande risk att programmet skulle störa systemet så är det väl rimligt att ställa sig frågan om det är programvaran eller systemet som är bristfälligt?

  10. Sajten Pendrive erbjuder en portabel Twitterklient som heter Pwytter. Den borde du kunna köra.
    http://www.pendriveapps.com/pwytter-portable-twitter-client/
    För övrigt så kan just portabla program vara ett bra alternativ till program som måste installeras.
    Två av Internets bästa resurser för portabla program är:
    http://portableapps.com/ , http://www.pendriveapps.com/ och http://www.portablefreeware.com/ .
    Kör du Mac kan det vara idé att kika närmare på FreeSmug, en CD full med bra freeware.
    http://www.freesmug.org/fscd/

  11. Ja det kan man såklart fråga sig men det skulle sannolikt kort sagt blir ett ”jäklarns liv” om ”vad som helst” installerades ”hur som helst av vem som helst” och så sitter man en vacker dag med ett haveri där man råkar ut för dataläckage eller inte kan göra sina arbetsuppgifter. Jag kan inte det specifika avtalet och dess procedurkrav men normalt flöde i sådana här fall är att det ska tas emot en begäran, den ska schemaläggas på en konsult, konsulten ska testa och skapa dokumentation, sedan ska någon beslutsfattare läsa dokumentationen och okeja driftsättningen. Först när allt är konstaterat okej så får sedan installation ske i driftsmiljö. Det är inget konstigt, det är så här det funkar i stora driftsmiljöer med standardiserade plattformar.

    Tweetdeck är ju baserat på AdobeAir vilket torde innebära att även det ramverket behöver testas. Det är sannolikt komplicerande jämnf med om det hade varit en .NET-applikation t ex.

    Som sagt, jag kan inte detaljerna i det här avtalet men det är inte på något vis konstigt att det finns krav på långtgående egna tester för att se hur applikationen funkar i miljön.

    Sedan kan man såklart ifrågasätta om det här är rätt väg att gå i framtiden när vi ska ha mashups, när utvecklingen går blixtsnabbt, när man har agila utvecklingsmetoder som innebär att även driftsatta lösningar uppdateras ofta osv. Sannolikt är det då inte en hållbar utveckling att låsa ner arbetsplatsdatorer på det här viset eller rättare sagt – jag tror att man kommer att hitta strukturer för hårt låsta miljöer för ”viktiga centrala nyttoprogram” samtidigt som man måste släppa in andra program i en miljö där de inte kan ställa till med allt för mycket oreda.

  12. Oj, här har det debatterats under natten. Kul!🙂

    Jag förstår också att stora system ställer höga krav på säkerhet etc. Och detta är ett extremt stort system, en upphandling för hela staden. Sveriges största arbetsgivare? Det jag vänder mig emot är att systemen sätter käppar i hjulet när det handlar om att nå organisationens mål. Jag vet inte hur många kommuner jag hört om där man (som Louise skriver) får blankt nej till att kunna få använda vissa program och tjänster. Det är inte rätt att it-avdelningen ska avgöra sådant. Pär, du har rätt i att jag inte har en aning om hur svårt det är att drifta en stor it-avdelning. Men måste jag som användare veta det?

    Rimligheten i denna stora kostnad (som tas av just vår avdelning) för ett gratisprogram har ifrågasatts av i stort sett alla som jag har pratat med om detta. Krångligheten gör det lockande att använda sig av externa enheter (bärbara av olika slag) där man kan köra precis de program man har behov av.

  13. Ja med tanke på hur driftsavtal typiskt ser ut så är det också rimligt att it-avdelingen har veto mot installation av vissa program. Varje grej som installeras komplicerar saker och ting och gissningsvis driftar de era arbetsstationer till fast pris. Inte heller detta är är något konstigt i stora driftsmiljöer.

    Sådant här är dessvärre bromsande ja, det är helt poängen, eftersom bromsen sparar pengar. Men bromsen är också hindrande för att ta till sig nya arbetssätt och nya applikationer men det måste vara ett medvetet val som den som upphandlat gjort för annars skulle man aldrig upphandla standardiserad drift.

  14. Som landstingsanställd bibliotekarie har jag också stött på det här. Jag antar att jag ska vara tacksam för att ha tillgång till externt nät öht då IT-avdelningen har som uppgift att bl.a. säkra de interna vårdsystemen.

    Men då uppstår ju just problemet, som en IT-person på ett annat landsting uttryckte det: ”#fail lär det vara någonstans, men personalen är ofta kreativ och hittar alternativa lösningar på problem :-)”, vilket inte heller är speciellt bra med tanke på systemsäkerhet.

    Min lösning har blivit att använda webb-baserade tjänster för omvärldsbevakning, bildbehandling o.s.v. Så länge de inte blir blockerade av webbfiltret, vill säga.

  15. För det första vill jag tipsa om Hootsuite.com. Väldigt bra Twitter/Linkedin/Facebook klient helt i din webbläsare. Du behöver inte installera någon mjukvara alls. Jag har själv använt Tweetdeck men har på senare tid gått mer eller mindre helt över till Hootsuite.

    För det andra, ang. diskussion om IT, avtal och driftsmiljöer här ovan så är det en spegelbild av det jag skrev i min artikel. IT-avdelningens mål är kontroll, ordning och reda, och att minimera problemkällorna. Detta är helt logiskt eftersom det investeras en ofantlig summa pengar i hårdvara, programvara och resurser som man vill använda så effektivt som möjligt.

    Samtidigt vill organisationen utnyttja SINA resurser (tid, pengar) så effektivt som möjligt. Och här blir det oundvikligen en konflikt eftersom IT genomsyrar nästan all verksamhet. Men organisationen har stått ut med det här eftersom det inte finns så mycket annat att göra.

    Men med Molnet/Internet så går det att komma runt IT-avdelningens regelbok. Istället för att betala 8500:- och vänta 4 veckor på Tweetdeck så kan man använda Hootsuite i webbläsaren. Istället för en jobbig First Class klient kan avdelningen använda Yammer.com. Alternativen är många utanför brandväggen.

    Det kommer i rask takt att bli allt svårare för dagens IT-organisationer att försvara komplicerade driftslösningar.

  16. Jag använder många webbaserade klienter annars (bl a Seesmic ist. för tweetdeck). Som du skriver, ett sätt att komma runt it-avdelningar och att kunna arbeta varsomhelst och spara allt i molnet. Men jag undrar om vi är på rätt väg när det upplevs som ett hinder att arbeta i sin vanliga datorkontorsmiljö. Eller så är det väl bra med alternativ helt enkelt.😉

  17. En förutsättning för bibliotekens överlevnad i bunkerliknande IT-miljöer är helt klart möjligheten till alternativ: bärbara enheter utanför organisationens eget nätverk, molntjänster osv. Hur vi annars skulle ha möjlighet att leva upp till våra moderna roller som informationsspecialister och IKT-coacher har jag mycket svårt att se. Dagens offentliga IT-system konserverar förlegade informationsstrukturer och dödar lusten att lära nytt…

    Faran är dock att vi därmed förstärker den redan stora digitala klyftan mellan biblioteksmedarbetare, klyftan ökar mellan de som har access och kan kompetensutvecklas för framtiden och de som är fast i IT-bunkern och därmed utlämnade åt gårdagens kreativitetshämmande IT-lösningar…

  18. En bra webbaserad Twitter-klient som jag och några kollegor använder är Co-Tweet http://www.cotweet.com. Fiffigt med den, förutom att den ligger i webbläsaren, är att den både möjliggör flera twitterkonton och flera användare på samma konto. Man behöver inte dela samma inloggning utan alla med-twittrare har sina egna lösenord.

  19. Denna debatt svallar fram och tillbaka mellan sina extrempunkter med några års mellanrum. PC-revolutionen innebar att varje användare själv kunde installera program och sköta sitt arbete. Efter en tid har man åtskilliga tusen program som används inom organisationen; ingen vet vilka, ingen vet om licenser har lösts ordentligt, ingen vet om dessa program ställer till problem för varandra och ingen vet om uppdateringar av miljön kan genomföras utan problem. Resultatet är krånglande datorer och att arbetstid går åt för att lösa vardagliga problem. (Är det månne uppdateringen av Java som gjort att utskrifterna slutat fungera?)

    Naturligt är då att vilja centralisera för att få grepp över situationen. Alla ska helst köra samma version av all mjukvara. Vet man vilken mjukvara som används kan denna testas innan uppgraderingar genomförs. Driften blir billigare, datorerna fungerar bättre. Vem kan klaga? Jo, oftast användaren som blir fråntagen sin möjlighet att installera program och istället fått en lunta med adminitrativa rutiner som måste följas. Snart kommer nästa revolution med mobiltelefoner eller netbooks eller vad det kan vara och sätter ny fart på hjulet.

    I ditt fall har arbetsgivaren lejt ut driften. Då är det naturligt att man försöker sätta en prislapp på att installera nya program för att tydligare visa var kostnaderna ligger. Jag måste dock säga att jag är förvånad över den ändå ganska låga kostnaden. Det betalar i stort sett bara en arbetsdag eller möjligen två, och testning samt dokumentation kan lätt ta längre tid än så, särskilt om man inte har Adobe Air tidigare.

    Idag när arbetsplatser dessutom kommer åt Internet blir säkerhetsfrågan dessutom viktig. Air har haft säkerhetshål sedan tidigare. Vem har ansvaret för att fixar och uppdateringar installeras? Vad kostar dessa rutiner? Kan virus, spyware och liknande komma in den vägen? Vad är risken för en riktad attack? Alla dessa frågor måste ha ett entydigt svar, vilket sedan måste implementeras i dagliga rutiner. Man blir trött av bara tanken.

    Visst är det konstigt att Microsoft ligger så långt efter när det gäller säkerhet då det i stort sett inte finns möjligheter att köra de program man är intresserad av utan att för den sakens skulle ge dem rättigheter i systemet, men det är en helt annan historia.

  20. Det är svårt för mig att bedöma vad som är en rimlig kostnad för att ”släppa in” ett gratisprogram inom Microsoftväggarna. Nånstans finns förstås en skärningspunkt mellan nytta och kostnad, där man väljer att avstå program som användare, därför att det blir för dyrt eller på annat sätt krångligt. I detta fall fick jag själv stå för en del av dokumentation och testning, men det är kanske bara den normala proceduren. När fler och fler av oss använder oss av webbaserade tjänster så kanske man skull strunta i de här programmen som behöver laddas ner, helt och hållet. Men det är fel om det beslutet tas på grund av administrativt krångel och kostnader, och inte utifrån organisationens behov.

  21. Jag arbetar som bibliotekarie i en liten kommun och där är det inga problem att ladda ner vad som helst i stort sett…

  22. Skönt att veta, Ulf!🙂

    En nära släkting till mig har under många års tid arbetat på ett företag som har Volvo IT som support och IT-leverantör. När jag fick veta att Stockholms stad hade upphandlat Volvo IT blev jag ärligt talat orolig, eftersom min släkting har fått vänta i åratal på lösningar som behövs i de processer han arbetar med. Det mesta pekar på att allt utöver Microsoftprodukterna är något som man inte ska ha för höga förväntningar på att få hjälp med i kontakt med Volvo IT.

  23. Uppdatering 5 månader senare.

    När jag nu vill uppgradera Tweetdeck kostar det ytterligare 8500 kr. Det är i det här läget som man ger upp.

Kommentarer inaktiverade.