Hur mycket tid tar det?

När jag igår kväll läste Kristina Alexandersons post Hur mycket tid ägnar du egentligen åt sociala medier? ville jag gärna också skriva någonting på ämnet. Jag har själv ofta fått frågan, även om det händer alltmer sällan nuförtiden. Kanske därför att fler successivt själva lägger tid på det och börjar förstå mekanismerna. Men det är en sak hur mycket jag som individ spenderar på arbetstid eller fritid, en annan sak hur en organisation ska ställa sig till eventuell tidsåtgång när man tar klivet över till ett mer kommunikativt arbetssätt.

En parentes bara: När Kristina A igår under en webbsänd debatt om sociala medier i skolan (där hon utmärkte sig som den stora stjärnan) talade om att hon har tre barn, gick det som ett sus i publiken. – Och ändå bloggar och twittrar hon….!!

För det tar ju tid. Att arbeta med sociala medier kostar arbetstid. Eller fritid för den delen, för alla som har tagit till sig det sättet att kommunicera. Tidsåtgången KAN minimeras med hjälp av olika tekniska hjälpmedel, automatiska postningar, rss-flöden etc. Men det betyder för all del inte att man inte behöver bevaka reaktionerna på det som skickas. Det måste man göra. I en organisation får man räkna med att styra om en del av arbetstiden till arbetet med sociala medier. Igår hittade jag ett äldre blogginlägg (2009) på Orbiter som beskriver den nya bibliotekariekompetensen såhär: socialt nätverkande skribenter.

Som individ styr du till viss del över din fritid. Passivt tv-tittande styrs t ex delvis om till aktiviteter vid datorskärmen om man gillar sociala medier. Alla som har en iPhone vittnar om hur det har revolutionerat hela deras mediebeteende. Men som individ styr du inte lika mycket över din arbetstid. Där är det chefen som prioriterar och sätter lång- eller kortsiktiga mål. Som arbetstagare finns du på plats för att organisationen ska nå sina mål, inget annat.

Kristina tipsar om blogginlägget (från 2008) How much time does web 2.0 take? från Museum 2.0 (museer liknar bibliotek) som försöker sig på att uppskatta hur mycket tid arbetet med sociala medier kan ta, beroende på vilken nivå man lägger sig. På den lägsta nivån ”Participant”, som sägs ta 1-5 timmar per vecka finns bl a att starta en Facebooksida och ett Twitterkonto för sin organisation. Facebook – ja, där håller jag med, det tar inte så mycket tid. Twitter – där är jag oenig. För att bygga något meningsfullt på Twitter måste man lägga ner mer tid än 5 timmar/vecka.

På nästa nivå ”Content provider”, 5-10 timmar/vecka, kommer bloggandet. Vartannat bibliotek driver blogg nuförtiden, känns det som. Jag tycker att det ibland kan finns skäl att överväga vad som är mest effektivt ur tidshänseende och målgruppshänseende. Bör bloggandet bytas ut mot Facebookande om man har dåligt med tid?

Den högsta nivån som anges ”Community director”, 10-20 timmar/vecka, innebär att man själv driver en ”2.0-webb”. Vi ser fler och fler bibliotek som skaffar sig den här typen av webblösningar. Jag tänker att 20 timmar måste vara väldigt lågt räknat. För på den här nivån måste även de andra nivåerna få plats. Att man har den här typen av webb innebär inte att man kan dra sig ur engagemanget utanför sin egen webbplats, tvärtom. Att arbeta med bibliotekets synlighet på andra håll är förstås fortfarande lika viktigt men det måste ske i ett samspel med webbplatsen. Innehåll och kommunikation måste finnas både på och utanför den egna webben.

Jag tycker att vi på biblioteken har blivit ganska bra på att skapa innehåll (personalgenererat) de senaste åren. Men när det gäller kommunikation har vi inte generellt blivit skickligare, tycker jag. Vi behöver öva mer på det. Vi behöver göra fel och sedan lyckas, men framförallt behöver vi våga lite mer. Vi behöver också skapa relationer med viktiga personer och organisationer utanför vår egen krets. Är du kompis med din kommunchef i Facebook? Följer han/hon dig i Twitter? Exempel på hur man kan starta i det lilla.

Var på skalan ligger just ditt bibliotek?

6 thoughts on “Hur mycket tid tar det?

  1. Hej – jag får alltid den frågan. Den bekymrar mig. Jag tänker – bättre att de frågar varför och vad vill du säga oss eller dig själv? Men alltid detta med tid? Jag förvaltar min tid som jag kan och vill och jag behöver använda min tid till detta innehåll. Och tur är väl det tänker jag – annars hade jag aldrig fått vara här hos dig, läsa Kristina… Anne-Marie

  2. I snitt kanske 1,5 timmar per arbetsdag för att skumma igenom nyheter och rss, leta fakta, och sedan kort och koncist mikroblogga 140 tecken på bibliotekets twitter + 400 på bibblans facebooksida. jag hade egentligen kunnat lägga ner mer tid (jag har arbetstimmar till det) för att blogga, men ännu har jag inte fått klartecken till detta eftersom riktlinjer för sociala medier måste formuleras i kommunen.

  3. Jag har en speciell sits eftersom jag kan och ska ägna en inte helt oväsentlig del av min arbetstid till sociala medier. Dock inte till att skriva på denna blogg, som ju är min privata😉 men på en massa andra bloggar, facebook, Twitter, Ning:ar med mera. Totalt räcker nog inte 20 timmar i veckan för mig, men då räknar jag också in fritiden.

    Anne-Marie: Håller med om att den väsentliga frågan bör vara varför och vad. Ibland tror jag att frågan är ett slags försvarsmekanism för den som har en liten tagg av olust inför att inte själv vara med ”på tåget”.

  4. Jag tänker att arbete och fritid, på gott och ont, allt mer överlappar varandra. Jag har semester just nu men kollar ju Facebook då och då. Håller mig uppdaterad på sådant som är jobbrelaterat, t ex seminarier på Almedalsveckan och att läsa blogginlägg. Som bibliotekarie är det kanske ännu svårare att säga om det är jobb eller fritid vare sig det handlar om läsa böcker eller att söka information eller att hålla mig allmänbildad för allt har relevans i mitt jobb.

  5. Pingback: Vem orkar med bloggar år 2010? « BiblioBuster

Kommentarer inaktiverade.