Semester – eller konsten att inte jobba

Det var längesedan jag hade en lång ledighet framför mig, ja, ett helt år sen. Så är det för de flesta av oss. Semestern kommer som en relativt kort period en gång om året då man förväntas göra annat, till exempel återhämta sig. Det där med pressen att ha en ”lyckad” semester är dessbättre inte något som jag lägger på mig själv. Nej, vi har varken sommarstuga, båt eller inplanerad resa (just nu iaf). Men det gör inget, eftersom värdet av min ledighet inte är relaterat till sådant. Värdet ligger i att vara just ledig. Och hur lyckas man med det i ett arbetsliv där fritid och arbete alltmer flyter ihop?

Ska jag nu helt plötslig dra den där konkreta gränsen mellan professionellt och privat som man pratar så mycket om när de handlar om sociala medier? Den gränsen känns på många sätt artificiell, tycker jag. När jag går in på mitt Facebook-konto nu, för att se om jag fått ett meddelande från den eller den personen om att t ex ta en fika, kan jag då avhålla mig från att posta en intressant länk eller att lägga upp något på min arbetsplats profilsida? När jag twittrar, förväntar sig då mina följare att jag ska skicka länkar om biblioteksutveckling, eller är det även ok att twittra om kvalitén på bag-in-boxar?

Kan jag öht avhålla mig från att kolla alla konton i tjänster som jag använder rent yrkesmässigt, även när jag är ledig? Vad blir det för typ av ledighet om jag inte kan släppa allt det där? Och hur gör alla som springer runt med en iPhone i fickan?

Kanske är det inget problem egentligen. Som jag läste i SvD imorse: Själva avkopplingen i samband med semestern är direkt relaterad till våra förväntningar på den. De som haft en lång ledighet är i själva verket inte mer utvilade än de som jobbat hela sommaren. Välbefinnandet existerar mest i planeringsfasen.

Förmodligen är det svårast för personer med kontrollbehov, som jag, att koppla av från arbetet över huvudtaget. Men bara det att kunna välja om jag vill ägna hela dagen åt storstädning eller att gå och bada är mycket värt för mig. Vi ses!

9 thoughts on “Semester – eller konsten att inte jobba

  1. Pingback: Tweets that mention Semester – eller konsten att inte jobba « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. Shit! Har du lust att ändra/radera ovanstående? Jag råkade av misstag vara inloggad på mitt jobbkonto…!🙂

  3. Problemet uppstår väl egentligen bara om man känner att man inte kan välja. Om man kan slappna av i trygg förvissning om att någon annan tar hand om allt som är akut och att det andra kan vänta tills man kommer tillbaka så kan man ju själv välja om man slänger ut en länk på Facebook ibland, av eget intresse. Men om man vet att det förmodligen ligger mail i inkorgen från personer som behöver svar NU och oroar sig för att viktiga uppgifter inte kommer att skötas, då blir jobbet en bila som hänger över ens huvud och som man inte kan glömma bort. Å andra sidan är det väl, som du skriver, en personlighetsfråga. Ibland är det inte så farligt om saker och ting inte utförs exakt som vanligt… Ha en bra semester och skura inte golv hela tiden!

  4. Eftersom jag denna sommar får nöja mig med tre veckors semester har jag funderat en del på semesterbehov. Vad är det jag behöver ha semester ifrån? Både sociala medier och e-böcker / läsplattor är något som flyter väldigt mycket mellan privat och yrkesliv. Jag läser gärna e-böcker av olika slag på olika läsplattor även på semestern.

    Det jag behöver semester ifrån är alla krav, från andra och från mig själv. Jag uppskattar möjlighet att ta det lugnt och läsa i säng eller stol på altanen på morgonen, att inte behöva stressa, inte planera så mycket. Jag uppskattar värmen som gör att jag kan sitta i skuggan, bada, tiden att baka, laga god mat, slöa med intressanta drinkar och träffa vänner. Lite datortid där ememellan är helt ok. Men jag har inte riktigt lust just nu att leta gamla svenska böcker att digitalisera…

  5. Vissa saker vill man definitivt ha semester från, medan annat kan vara svårare att koppla bort om det är relaterat både till ens yrkesliv och privatliv, tänker jag… Därav den svåra gränsen. Men min mejlbox kommer jag inte att öppna.🙂

  6. Ja, att ha semester kan vara svårt. Sommarminnen, förväntningar och andras förväntningar pockar på. Jag har också funderat en hel del kring detta över att ha semester och ifrån vad. Att inte kolla jobbmailen och att inte tänka så mycket på arbetsrelaterade saker undviker jag också men sådant som intresserar mig och ger energi tar jag till mig. Jag gillar också din slutsats att tid ger frihet och möjlighet att själv välja vad vi gör av vår semester. Ha det gott!

  7. Visst är det underbart att bara vara ledig under en längre period som under semestern! Jag har turen att inte ha så många ”måsten”, i stort sett inga, under semestern. Det känns som en stor lyx. Resten av året är ju fyllt av arbete och egna och andras ”måsten”. Just detta att kunna styra och välja vad man ska göra. Att resa, träffa folk och annat när man vill. Att inte behöva prestera något. Och inte göra något alls om man så vill. Så blev det i år också. Jag känner mig tacksam. Hoppas du haft det bra!

Kommentarer inaktiverade.