Juliläsning

Juli, juli. Härliga sommarmånad, då det oftast är varmt ute och avslappnat inombords. Man har tid att läsa eftersom dagarna kan fördrivas som man finner det bäst.

Bara för att roa mig själv räknade jag lite statistik på min sommarläsning de senaste nio åren, alltså den period då jag har fört läsdagbok. Den ligger ju förresten här. Vid en snabb överblick är det enkelt att se att det är under sommarmånaderna som jag har hunnit läsa mest. Även på den tiden då jag var en flitig skolbibliotekarie. Nu är jag inte så flitig längre, utan gör mest det jag känner för när jag är ledig.

Förr började ofta min semester redan i juni, vilket man kan se i läsdagboken från det tidiga 200o-talet. Det blev mycket läst i juni. Ungdomsböcker mest. Men efterhand har jag förskjutit semestern lite och tyngdpunkten har kommit att hamna på juli.

Okej, såhär ser det ut i alla fall. Mitt snitt på antal lästa romaner och biografier i juli månad sedan 2002 är 5,33 st. I år hamnar jag på sex st, alltså ganska genomsnittligt. Snittet för juni är alltså lite lägre, 4,66 st. Om vi ska jämföra och få lite perspektiv så får det bli med februari, en riktigt usel månad där snittet ligger på 2,66 lästa böcker.

Om någon undrar över meningen med detta blogginlägg, så undra på. Det är ett inlägg som handlar om – ingenting. Jag tror jag har sett lite för många gamla Seinfeldavsnitt på dvd:n den senaste veckan när det har regnat. Så härligt att göra ingenting!

4 thoughts on “Juliläsning

  1. Pingback: Tweets that mention Juliläsning « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. Härligt med kravlös semester! MEN – jag vill hävda att Seinfeld-tittande alltid är meningsfullt, helt in its own right.🙂

  3. Jag tycker att det var intressant att du reflekterar över detta🙂 Tror också att läsning behöver ett visst avslappnat inre som du påpekar, vilket sommaren förhoppningsvis kan erbjuda. När jag läser ditt inlägg så tänker jag på hur mycket min läsning minskat de senaste åren och delvis förändrats på grund av sociala medier. Fortsatt skön sommar önskar jag dig.

  4. Jag har förändrat min nätnärvaro under sommaren. Den har visserligen minskat, men den har också flyttat till andra platser än dem jag brukar frekventera för jobbets skull. Nu är det bara en semestervecka kvar, så snart är jag tillbaka på biblioteksbloggar, Twitter och allt det andra. Det är skönt att hinna läsa böcker, särskilt när man kan välja dem själv!🙂

Kommentarer inaktiverade.