Det här behöver vi fördjupa

Torsdagens workshop om Sociala medier på biblioteken visade en stor vilja och ett behov av att diskutera bibliotekens användning av sociala medier. Måste säga att jag blev både positivt överraskad och imponerad av alla intressanta diskussionsämnen som togs upp. Samtliga finns listade på konferensbloggen, men här är ett urval:

  • Varför ska biblioteket INTE finnas på Facebook, bloggar osv?
  • Hur påverkar Twitter etc. bibliotekets webbsida och arbetet med den? Sociala medier istället för hemsida?
  • Sociala medier och nya arbetssätt.
  • Om sociala medier blir/är en viktig del av vår kunskapsförsörjning – hur ska vi tänka då? – hur blir det en del av våra egna inre processer?
  • Hur förankra nyttan med sociala medier hos ointresserade/oförstående kollegor?
  • Kompetensutveckling, metoder mm.
  • Vilken ton och vilket tilltal ska man ha? Måste det vara lite ”käckt”?
  • Politiska diskussioner över bibliotekens sociala media. Var sätta gränserna? Dialog, yttrandefrihet men samtidigt fungera som officiella representanter.
  • Hur personlig eller opersonlig kan/ska man vara på bibliotekets Twitter (eller Facebook).

Läs resten här.

Protokoll finns skrivna från samtliga diskussioner och är utskickade via mejl till alla deltagare. När jag skrev rent dem slog det mig att till vissa av de frågor som ställdes under dagen så finns det ett eller flera svar, allt handlar inte om filosofiska frågor. Om någon vill diskutera de här frågorna vidare i en lokal kontext på ett bibliotek i Stockholms län, så kommer jag gärna över och deltar och bidrar med det jag kan! Det är ju mitt jobb.😉

Hur många har inte varit i Stenhamra förut?

Hur många har inte varit i Stenhamra förut?

4 thoughts on “Det här behöver vi fördjupa

  1. Pingback: Anonym

  2. Pingback: Svensk workshop om sosiale medier « Norske bibliotekblogger

  3. När jag var på konferens i Hangzhou, Kina, förra veckan hölls det föredrag om det man kallade ”transliteracy”, dvs att kunna använda sig av olika medier/plattformar för att framföra budskap – och om hur viktigt det är att biblioteken är med där.

Kommentarer inaktiverade.