Biblist på Twitter – om information i rätt sammanhang

Häromdagen skrev jag följande budskap i Twitter.

Jag vet inte vad det är men Biblist känns så otroligt mkt skönare på twitter än i mejlboxen @RealBiblist #bibliotek #ssbnu

Jag fick intrycket att några höll med mig, eftersom jag blev retweetad några gånger. Sedan dess har jag funderat lite och ska strax berätta vad jag kom fram till, men först:

Biblist finns alltså på Twitter för er som inte visste om det. Det var efter en diskussion på Twitter med två bibliotekariekollegor i början av sommaren som jag bestämde mig för att göra slag i saken och, mest på skoj, låta Biblist:s rss-flöde skickas ut på ett Twitterkonto. Namnet Biblist var redan taget så det fick bli RealBiblist. Jag kollade också med listadministratören att det var ok.

Efter lite strul med att hitta en stabil tjänst för att skicka upp flödet på Twitter, fungerar nu RealBiblist finfint. Användaren har ca 70 följare, mest bibliotekarier. RealBiblist är inte ett interaktivt Twitterkonto, det är ett rent flöde av information. Det finns ingen som svarar om man vill prata med RealBiblist, däremot går det bra att prata OM det som skickas via användaren och att retweeta.

Jag ser egentligen inget problem med den här typen av twitteranvändare. Jag följer flera andra där jag bara vill ta del av informationen, som en vädertjänst och den lokala polisens konto. Det är ju faktiskt så att man inte orkar vara interaktiv jämt eller med alla.

Men frågan var ju, vad är det som gör Biblist mer behagligt på Twitter än i mejlboxen? Jag har berört ämnet tidigare och skrev då såhär:

E-post är ett trubbigt instrument och jag tror att många successivt tröttnar på att få alltför mycket information som de inte tycker berör dem, rakt ner i sin mejlbox. På ett sätt är det ganska ohyfsat att använda sig av e-post för information som inte har en direkt och hög angelägenhetsgrad för alla som får den. Mottagaren tvingas alltid fatta ett beslut: slänga direkt, öppna och slänga, öppna och åtgärda? Det är stressande. Därför är det direkt oartigt att använda en e-postlista som sin personliga blogg, vilket det finns personer som gör i biblioteksvärlden.

Om RealBiblist-tweetsen kommer som droppar från en vattenkran ner i en stor vårflod av information (Twitter), är e-postlistan Biblist som en koblaffa av text som plumsar rätt ner i min personliga korrespondens. Där och när jag inte vill ha den.

I Twitter får informationen från Biblist rätt proportioner och jag kan tycka att mycket av det som skrivs där är intressant. Irritation har ofta väckts i bibliotekarieled över människor som postar för mycket till Biblist eller kommer med ”irrelevanta” kommentarer som t ex ”Bra där!”. I Twitter gör sig båda dessa sociala e-postliste-avarter utmärkt.

Idag är förutsättningen för RealBiblist-kontot att det finns en levande diskussionslista på e-post, som skapar ett innehåll att sprida. Jag funderar på om och när biblioteksdiskussionerna tillfullo flyttar ut i de sociala medierna.

För något år sedan genomförde några kollegor och jag en undersökning av Biblioteksbloggens läsare och icke-läsare. En upptäckt var att Biblist för många bibliotekarier är den främsta och ibland kanske enda källan till omvärldsinformation- och bevakning. Det känns inte riktigt bra i ett skrå som brukar beskrivas som informationsspecialister. Och det känns inte bra att bevakningen består i dessa små droppar från en vattenkran, när hela vårfloden finns inom räckhåll.

Idag börjar det bli en hel del biblioteksmänniskor i de sociala medierna. Jag har varje dag dialog med kollegor inom min bransch och duktiga människor inom andra branscher via Twitter.

Och nu hjälper RealBiblist till med att lyfta fram sina följare, på ett sätt som kanske e-postlistan inte förmår. Artiklar och annan information som RealBiblist-följarna twittrar om, lyfts varje dag fram i nättidningen The Twitter Biblist Daily.

Vi som gillar Biblist, vad är det vi pratar om på dagarna? Läs själv.

4 thoughts on “Biblist på Twitter – om information i rätt sammanhang

  1. Det är ju tragiskt att höra att många använder Biblist som enda verktyg för omvärldsbevakning. Gör man det får man inte reda på mycket. Jag är relativt ny på Biblist, medlem sedan ett halvår, men var med för tre-fyra år sedan också (däremellan jobbade jag inte på bibliotek och fann det inte relevant). Men ser man rent generellt består Biblist av; jobbannonser (bra), personer som tar hjälp av listan för att hitta någon gammal bok, samt inlägg mer av karaktären vad som borde läggas upp på personlig blogg – och som det nästan aldrig blir någon diskussion kring. Det hade ju varit mer intressant om det skapades diskussion kring dessa ämnen. Varför blir det inte en diskussion, vad är det som gör att det inte blir det? Jag tycker idén att ha ett forum för vårt ”skrå” är jättebra, där vi kan utbyta tankar, idéer, ställa frågor, debattera, tipsa. Men håller med om att detta forum borde hållas utanför min mailbox. Twitter används av många bibliotekarier och är väldigt smidigt. Men svårt att få samma breda uppslutning, som ett diskussionsforum ger? Har tyvärr inte tagit del av Twitter Biblist Daily förut. Vilket kul initiativ! Hur/var plockas nyheterna ifrån?

  2. Jo, visst vore det kul med fler diskussioner på Biblist, ibland blir det ju sådana också, men kanske inte så ofta. Mer utbildning i omvärldsbevakning behövs kanske generellt för bibliotekarier. Har känslan av att omvärldsbevakning inte alltid uppfattas som prioriterat. När det ju ändå är så viktigt.

    Biblist Daily är automatgenererat från tweets som postats av RealBiblist-följarna. Hur urvalet av länkar/tweets görs vet jag inte.🙂

  3. Det går ju även skapa mappar för ex Biblist och skolbib och sätta regler i mailprogrammet så att alla mail som innehåller ett visst ord hamnar i en egen mapp.

    Jag skulle inte heller orka att få listmail direkt i min inkorg! De där mapparna läser jag när jag har tid och det är lätt att följa (eller välja bort) diskussionerna.

Kommentarer inaktiverade.