Med narcissism som drivkraft?

Som användare av och förespråkare för sociala medier (sociala tjänster på internet), blir man ganska ofta ifrågasatt, direkt eller indirekt. Jag tänker särskilt på det idag, av tre orsaker.

Dels följer jag konferensen Mötesplats inför framtiden via Twitter och ser att en av föreläsarna, Mathias Klang, har yttrat något kring att sociala medier är ADHD + stalking + narcissism. Nu tror jag att Mathias Klang har sagt detta med en viss twist, men twittrarna på plats var inte sena att haka på!

Dels bevistade jag igår en föreläsning där bloggar beskrevs som ett uttryck för vissa människors behov av att visa upp sig och berätta för alla som gitter läsa vad de äter till frukost, vad de köper för kläder etc.

Dels läste jag ett blogginlägg med rubriken How to fight the social media stigma, som handlar om hur man som marknadsförare/företagare kan möta åsikten att sociala medier är en massa trams som ingen vettig företagare bör satsa på.

Jag undrar varför det är så att innehållet så ofta skymmer formen. Att tjänster som möjliggör kommunikation blir lika med det som kommuniceras via tjänsten. Och att viljan till kommunikation i sig anses som självupptagen, överdriven, oseriös och kanske till och med behäftad med en neuropsyktiatrisk diagnos.

Det finns en fjärde orsak till att jag funderar kring ämnet. Den här bloggen kommer troligtvis att under det här dygnet nå över 100 000 besökare totalt. Det är väldigt lite i förhållande till de mest lästa bloggarna i Sverige, men det är ändå en milstolpe för mig och mitt bloggande. Jag vet att det här är en av de mest lästa biblioteksbloggarna i Sverige. Frågan är hur det relaterar till mitt ego och eventuella behov av att synas och bekräftas.

Huvudsyftet med bloggen BiblioBuster (startade i maj 2007) har aldrig varit att exponera mig själv som person. Då hade jag valt ett annat ämne och andra strategier. Syftet har varit att skapa ett forum för mig själv att lyfta frågor som jag tycker är viktiga inom biblioteksområdet, att få tillfälle att reflektera, och på så sätt bidra till samtalet om bibliotek i Sverige. Bloggen är ett utmärkt format att publicera egna texter, men också att skapa diskussion och få feedback. Jag tillhör de lyckliga som får många kommentarer, vilket jag är väldigt glad för. Visst är kommentarer lite boost för egot, men mest för att jag märker att andra intresserade vill kommunicera med mig (och andra).

I projektet Sociala medier som jag leder i mitt arbete, är ett av syftena att få människor att våga göra sin röst hörd genom sociala medier som t ex bloggar. För mig är det ett av huvudskälen till att jag tycker att alla ska få möjlighet att lära sig om internet och sociala tjänster – ALLA kan göra just sin röst hörd. Och om tillräckligt många tycker att det du har att säga är intressant, då kommer din röst att få spridning. Det handlar inte om narcissism, det handlar om demokratiska möjligheter.

Uppdatering: Här är Mathias Klangs presentation. Hade gärna hört den live, verkar mycket intressant!

4 thoughts on “Med narcissism som drivkraft?

  1. Visst är det så Anna-Stina! Det handlar om demokratiska möjligheter – hur många bibliotek erbjuder olika inloggningstider vid datorerna för sina besökare? En halvtimme är lite för lite om man vill vara med i det sociala samtalet och inte har egen dator. Jag tror det är bara släktforskarna som får sitta längre.

  2. Hej Anna-Stina! Det är jätteviktigt det du säger! Det handlar om demokrati det och möjligheten att uttrycka sig. Sen säger inte alla det som jag vill lyssna till. Jag kan alltså välja det jag vill läsa/höra. Jag läser gärna det du skriver för det är del i ett offentligt samtal om frågor som berör mig, och som tydligtvis berör många. Hur vi förnyar bibliotekens verksamhet och ser möjligheter i utvecklingen! Viktigt att alla lär sig hur var och en kan bidra till samtalet!

  3. Skrattar lite åt mig själv, eftersom jag vaknade på fel sida och det tydligen är #finnfail-dagen idag. En dag att lära av sina misstag. Det var inte 100 besökare kvar, det var 1000 och det kommer jag INTE att nå idag!😀

Kommentarer inaktiverade.