Att ranka kulturinstitutioner i sociala medier

SvD har gjort en rankning av 100 institutioner inom områdena museum, teater och musik, som gäller hur närvarande man är i de vanligaste sociala tjänsterna. Man har gjort ett ganska smalt urval på kulturområdet, vilket jag tycker är synd. För bort faller till exempel Riksantikvarieämbetet, som jag tycker arbetar föredömligt, och alla bibliotek. Men jag förstår också att det hade varit ett alltför omfattande arbete att ta med hela kultursektorn.

För mig är det intressant att se vad det egentligen är som man rankar, eftersom den här listan nu har fått så stort genomslag. Vad är man duktig på i toppen av listan? Detta har man tittat på (se hela listan plus kriterier [pdf]):

Finns blogg på hemsidan?
Finns forum/chatt/kommentarsmöjlighet på hemsidan?
Finns de på Facebook?
Finns ”Följ oss på Facebook”-länk på hemsidan?
Finns de på Twitter?
Finns ”Följ oss på Twitter”-länk på hemsidan?
Finns möjlighet att dela innehåll på hemsidan via flera kanaler?
Finns de på Youtube eller annan videosajt?
Finns de på Flickr eller annan fotosajt?

Man har alltså tittat på närvaro framförallt. I artikeln framgår också att man har sett hur många följare som finns och hur aktiv institutionen är, men det framgår inte riktigt hur det har vägts in. Man har också fokuserat på hur institutionernas hemsidor återspeglar närvaron i sociala medier.

För min egen institutions, Regionbibliotek Stockholm, del så tror jag vi faller på vår hemsida. Den är inte tillräckligt funktionell samt är tekniskt och layoutmässigt daterad. (Ny är dock på gång!) I övrigt står vi oss bra. Vi använder samtliga kanaler utom Youtube, där vi inte har något gemensamt konto. Däremot använder vi som är anställda alla dessa kanaler på egen hand, i varierande utsträckning, också. Hur man värderar detta är en fråga som även Digitala museer tar upp.

Hur står sig ditt bibliotek i rankingen, tror du?

Annonser

5 thoughts on “Att ranka kulturinstitutioner i sociala medier

  1. Pingback: Tweets that mention Att ranka kulturinstitutioner i sociala medier « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. mitt bibliotek faller också på hemsidans funktionalitet, annars har vi 6 av 9, inte helt bananas. fast är det inte intressantare att analysera innehållet, följare & gillare?

  3. Skriver de någonting om detta med att vissa är tveksamma till att offentliga insitutioner ska få ”göra reklam” för ett komersiellt företag som FB på sina webbplatser?

  4. Nej, Anna, de skriver inget om det. Jag är själv tveksam till att Facebookloggan ska vara det första som en besökare möts av vid besök på en bibliotekswebbplats (eller en offentlig webbplats öht).

  5. Pingback: SvD synar kulturarvsinstitutionerna på sociala medier | IdeK-labbet

Kommentarer inaktiverade.