Första dygnet med Paddan

När iPad släpptes för den svenska marknaden för någon vecka sedan, skrev jag ett inlägg på Biblioteksbloggen om vad den kan användas till.

Nu har jag haft min egen iPad, eller ”padda”, i drygt ett dygn och redan nu är det möjligt att göra en liten summering av dess användningsområden för mig – såhär långt. Jag köpte en av 3G-versionerna. Jag tillhör dem som inte har gått vägen via någon iPhone, hela det mobila tänkandet blir därför en ny erfarenhet för mig.

Utan att jag begrep hur, hittade paddan Tele2:s 3G-nät så fort jag satte i det gratis sim-kort som jag beställde tillsammans med paddan. Jag ringde Tele2-supporten dagen efter och de var intressant nog lika frågande som jag till vilket abonnemang sim-kortet surfar på och vad det egentligen kostar. Jag beställde ett löpande abonnemang på 99 kr/mån, så att jag ska kunna fortsätta surfa och veta vad det kostar. Det var helt klart så att kundservicen inte hade fått vare sig utbildning eller information kring iPad-abonnemangen, det sa de faktiskt till mig. De lär få många frågor de kommande veckorna!

Bland det första jag gjorde var att ladda ner iTunes till den nyaste datorn i hushållet (numera inte min) och ladda ner några låtar och sedan synkronisera datorn med paddan. Det gick bra. Paddan har en egen liten iPod-app som var lika lättmanövrerad  som min gamla iPod Nano (3 år).

Jag frågade runt lite på Twitter angående bästa app för Twitter och laddade sedan ner appen Twitter, helt enkelt. Det gick även smidigt att använda vanliga webbtwitter i paddan. Men för jobbsyften kommer jag fortsätta köra Tweetdeck på jobbdatorn, som är ojämförligt mest funktionell för mina jobbsyften att följa olika hashtaggar och andra sökningar.

Jag har länge varit nyfiken på geopositioneringstjänster och skaffade mig ett Gowallakonto, laddade förstås ner Gowalla-appen. Det gick snabbt att förstå de grundläggande funktionerna. Jag passade också på att testa den bibliotekskarta som vi har tagit fram på mitt jobb, avsedd för mobila enheter, och som visar var närmaste bibliotek finns oavsett var man befinner sig i Stockholms län. Fick en mycket positiv upplevelse, funkade hur bra som helst!

Anledningen till att jag ville ha en padda är till stor del de visuella möjligheter som finns i den stora skärmen (jämfört med iPhone). Att testa paddan med mina katter var en självklarhet och därför laddade jag ner en fiskdamm-app. Gillar katter verkligen de här apparna lika mycket som filmerna på Youtube visar? Min katt började visserligen inte jaga några fiskar, men hon satt och tittade på skärmen både länge och väl. Kattunderhållning? Varför inte!

Jag ville förstås testa paddan som eboksläsare och fick lite tips kring det via mina twitterkontakter. Elib har lagt ut en enkel beskrivning av hur man gör för att komma igång med att låna bibliotekens eböcker till sin iPad. Jag har ju laddat ner eböcker förr, så jag har väl ett litet kunskapsförsprång jämfört med allmänheten. Men det var faktiskt inte krångligt. Jag laddade ner årets Augustbok, Spill, som jag är nyfiken på att läsa. Såg samtidigt att på de fysiska exemplaren av boken på Stockholms stadsbibliotek står det 464 personer i kö!

Detta var väl det viktigaste som jag har hunnit med hittills. Jag tycker nog att 5000-7000 kr är för dyrt för en produkt som många är osäkra på vad man ska ha den till. Är tveksam vad gäller om paddan verkligen blir årets julklapp just på grund av priset. Jag är en person som gärna producerar innehåll på nätet. Är inte så intresserad av att spela spel eller se film. Jag är än så länge osäker på om paddan är rätt för just mitt sätt att använda nätet. App-tänket är fortfarande nytt för mig. Men förhoppningsvis bidrar den med lite julunderhållning under kommande helger.

Jag tar gärna emot tips på användningsområden för såna som mig, intresserade kvinnor i yngre medelåldern!

6 thoughts on “Första dygnet med Paddan

  1. Pingback: Tweets that mention Första dygnet med Paddan « BiblioBuster -- Topsy.com

  2. Kul att du skaffat iPad, för en gång skull är jag lite sen med det senaste från Apple och har inte ens sett en i verkligheten.

  3. Hej Bibliobuster,

    Jag beklagar det märkliga svaret du fått av kundservice. Vi är väl införstådda med de olika surfalternativen för iPad. Det låter som att du har tecknat ett Mobilt Bredband Medium för 99:-/månad istället för något av de surfalternativ som vi marknadsför speciellt för iPhone. Det fungerar givetvis likabra det. Om du vill att jag kontrollerar vad det är för abonnemang du har får du gärna maila mig ditt namn och personnummer, så återkommer jag till dig så fort som möjligt.

    Med vänliga hälsningar

    Ida Jönsson, Tele2.

  4. Tack för kommentar! Jag hoppas att mitt 99 kr/mån-abonnemang ska fortsätta funka. Det funkar nu, men det tog några minuter innan alla inställningar föll på plats.🙂

Kommentarer inaktiverade.