Delicious, Flickr och den sociala mättnaden

Jag tror det är vår tids naivitet att dela med sig av sådant som ingen annan vill ha. Ingen kan tänka sig att andra inte tycker om det jag tycker om, bara de ville lyssna ordentligt. Det är ingen ny kultur heller utan en som har kommit tillbaka i och med att erövringen av ‘privat’ försvunnit och blivit privilegium för få.

Sigrid Combüchen i Spill, s. 85-86.

Det här citatet, som jag hittade i romanen som jag nu läser, tyckte jag talade till mig. Varför har jag så svårt för Facebook? Varför är de tjänster som är bland mina favoriter på nätet, Delicious och Flickr, nu ifrågasatta och nedläggningshotade?

De senaste dagarna har jag läst en hel del blogginlägg som handlar om den förestående möjliga utförsäljningen/nedläggningen av ett antal tjänster som Yahoo driver. (Tyvärr har jag inte sparat länkarna till allt!) I många kommentarsfält läser jag besvikna rader om att ”Delicious är min favorittjänst, jag har använt den i 5 år, den måste finnas kvar” och liknande. Av ytterligare andra anses dessa tjänster ha spelat ut sin roll, då de inte har utvecklats i takt med andra sociala tjänster. De saknar ju t ex ”gilla”-knappar och andra önskvärda delningsmöjligheter.

Men är möjligheten att dela med sig alltid lika önskvärd? För mig är t ex Flickr en underbart rik databas av ffa amatörfoton med hög kvalitet. Bilder som människor tagit och lagt ut, ofta med den generösa tanken att andra ska kunna använda sig av bilderna. Och det gör vi, i våra presentationer, på bloggar och liknande. Men jag vet inte om jag nånsin har tänkt tanken att jag skulle vilja lägga ut festbilder och tagga mina kompisar i dem, eftersom jag inte ser det professionella syftet med just detta.

För här tror jag vi har en del av förklaringen till att vissa älskar de ”gamla” 2.0-tjänsterna medan andra anser dem daterade. Delicious har ett tråkigt gränssnitt och möjligheterna att enkelt dela med sig av länkar är ganska begränsade i jämförelse. Men som ett sätt att söka ”rekommenderade” texter inom ett särskilt ämnesområde fungerar den utmärkt. Det är också enkelt att dela ut adressen till en länklista baserad på enkilda ämnestaggar, till t ex studenter. Vad jag förstår, så älskar akademiker Delicious. Tjänsten svarar väl mot de professionella syften som vi har.

Precis som Flickr, som också bygger på möjligheten att söka på ämnestaggar, hjälper mig att hitta bilder som är så bra att jag själv kan tänka mig att använda dem. Vilka rättigheter bilderna är behäftade med anges också tydligt. Mycket mer än så behövs egentligen inte.

Kanske uppstår en mättnad på delandet av information så småningom. Särskilt om den tillräckligt många gånger inte upplevs som relevant för just mig. Ibland behöver vi kanske hitta tillbaka till lusten att söka själva, innan vi matas med informationen som en fågelmamma matar sin unge.

Varför inte bara konstatera att privat respektive professionellt användande av sociala medier kan se olika ut.

Ett av många blogginlägg, The Blog Herald, om Delicious >>
Text från Technology blog som handlar om situationen för Flickr >>
(Båda är bloggar under tidningen The Guardian.)

6 thoughts on “Delicious, Flickr och den sociala mättnaden

  1. Lina tipsade mig om Stumbleupon för något år sedan. Tack! Jätteroligt att få alla dessa tips om webbplatser som jag kan tänkas vara intresserad av. Hoppas Stumbleupon lever vidare. Mina söner tipsar i sin tur sina kompisar och ger biblioteket credit.

  2. Instämmer i ”Varför inte bara konstatera att privat respektive professionellt användande av sociala medier kan se olika ut.” Det stämmer in på mig. Delicious är ju bäst att använda som addon i webbläsaren. Visste inte att även Flickr skulle vara hotat. Har svårt att tro det!

  3. Flickr har ju en betaltjänst som många (bl.a. jag) använder, så förhoppningsvis blir det kvar, men spekulationer om försäljning finns.

Kommentarer inaktiverade.