Bildmissbruk?

Jag har väldigt mycket i mitt huvud just nu och biblioteksfrågor ligger inte högst på prioriteringslistan, tyvärr(?). Då är det skönt att slippa skriva så mycket och istället ägna sig mer åt bildspråket. Så till den grad att jag funderar på om jag har börjat bli bildmissbrukare?

Det är ju så otroligt lätt och roligt att ta bilder och skicka dem i alla riktningar, nu när jag har en iPhone och använder mig av appen Instagram. Allt kan dokumenteras, som synes i raddan med bilder från mitt Flickr-konto som man kan se i högerspalten på denna blogg. Samtidigt kan man gilla och kommentera andras bilder i mobilen. Det är nästan för lätt. Är rädd att jag ska glömma mina Photoshop-kunskaper om jag inte slutar mitt Instagram-missbruk inom kort. (Vilket jag planerar att göra.)

Apropå bruk. Alla mina bilder i Flickr är fria att använda för dig som vill. Det enda du behöver göra är att ange mig som fotograf, samt gärna länka tillbaka till min bild. Jag vet vilken glädje jag själv har av andra som lägger ut sina bilder under en CC-licens som medger användning, och ibland bearbetning. Då är det inte mer än rätt att jag också erbjuder mina bilder på samma sätt. Jag är inte världens bästa fotograf, men ibland behöver inte den där bilden som passar för ett särskilt tema vara den mest fototekniskt fulländade bilden.

"Folk på is" av Anna-Stina Takala on Flickr / CC by 2.0

"Folk på is" av Anna-Stina Takala on Flickr / CC by 2.0

4 thoughts on “Bildmissbruk?

  1. Tack för att du delar med dig av dina bilder! Man kan välja dem för att man såsom jag tycker att många av dem är superläckra och så kan man välja dem för deras innehåll.
    Men visst är det kul att det kan gå lätt och smidigt! Kanske kommer många fler av oss i framtiden att tycka att det är lika enkelt och naturligt att sprida fina bilder som ord på nätet?
    Vänliga hälsningar
    Charlotta

  2. Jag har också skickat foton hit och dit i allt högre grad sedan jag fick en iPhone, och nu med tillskott (åtminstone tillfälligt) av en iPhone 4 går det t o m att ta anständiga foton i mörka lokaler. Med din fina instagram-bilder som inspiration ska jag nu sätta gång med att använda den redan nedladdade appen.

Kommentarer inaktiverade.