The Shire

Hej igen bloggen! Dags att vakna till liv.

Jag har aldrig tillhört de mest inbitna Lord of the Rings-fansen. Jag har inte läst Tolkien, men jag har sett filmerna ett par gånger om. Det är bra filmer, tycker jag.

I tisdags var jag på platsen som föreställer The Shire (Fylke), Frodos och Bilbos hem, i filmerna. Platsen kallas Hobbiton och finns på Alexander-familjens gård utanför staden Matamata på norra Nya Zeeland. Helt på riktigt heter vägen som leder dit Buckland road, en rolig tillfällighet.

Filmerna The Hobbit I och II skulle enligt planerna redan vara i full gång att spelas in i Hobbiton, men då Peter Jackson ligger på sjukhus efter en magsårsoperation har inspelningsstarten skjutits fram till den 21 mars. I alla fall för scenerna som gäller The Shire. Något som möjliggjorde att vi nu kunde besöka inspelningsplatsen riggad till perfekt skick inför filmerna.

Innan vi vallades ut av guiderna på Hobbiton fick vi alla turister skriva under ett dokument där vi lovade att inte sprida några detaljer om platsen till någon. Vi fick fotografera, men lova att inte publicera bilderna på internet. Så tyvärr kommer inga bilder här, man vill ju inte riskera att bli stämd av Peter Jackson. Bilden nedan är tagen utanför Hobbiton, men i samma landskap där man har byggt upp den lilla byn, som naturligtvis var en pärla av charmighet.

'Waikato, NZ' av Anna-Stina Takala / CC by 2.0

'Waikato, NZ' av Anna-Stina Takala / CC by 2.0

 

Ni som har sett filmerna vet hur det ser ut i The Shire. Det ser ut så i verkligheten också. Utan att säga mer kan jag bara meddela att jag har sparat bilderna för privat bruk på min iPad…😉

Under väntetiden ägnar, enligt uppgift, skådisarna tiden till att förbereda sig och chilla i Wellington.

Det var vad jag gjorde i tisdags. Tisdagen dessförinnan, den 22 februari, satt jag på en buss på norra Nya Zeeland vid lunchtid och hörde att en jordbävning drabbat Canterburyregionen och Christchurch, en av NZ’s största städer. Inga nyhetssändningar i landet kom under den följande veckan att handla om något annat. Man pratade om att turisterna måste våga fortsätta komma till NZ. Det är viktigt som ett sätt att få in de medel som behövs för återuppbyggnaden av den delvis förödda staden, infrastruktur som el, vatten, byggnader. NZ är ett litet land. En sådan här katastrof drabbar hårt.

Mer inlägg om Nya Zeeland, bland annat om biblioteken, kommer senare i veckan. Jag och min man var där i tre veckor och vi passade även på att tillbringa några dagar i Hongkong.

3 thoughts on “The Shire

  1. Intressant att höra! Jag är själv stort fan av böckerna och filmerna. Ser verkligen fram emot The Hobbit, särskilt draken Smaug! Älskar Tove Janssons ill. av Bilbo-boken. Ser oxå fram emot rapport från Nya Zeelands bibliotek.

  2. Vad roligt!
    1996 var jag i NZ. Nördig som jag var redan då besökte jag en del by-bibliotek under den långa resan. Jag hann även med att volontär arbeta vid ett bibliotek på Cook-öarna.
    Minns även landskapet när man ser filmerna ….

    Jonas

Kommentarer inaktiverade.