Biblioteksbesök på Nya Zeeland

Jag tillbringade som sagt nyligen en tid i Nya Zeeland. Det var en resa av helt privat karaktär, men säg den bibliotekarie som inte besöker ett enda bibliotek när hon/han vistas i ett annat land.

Jag hade redan innan besöker förberett mig genom att prova Aucklandbibliotekens Fråga en bibliotekarie-tjänst. Via den fick jag veta att det är gratis för alla medlemmar av folkbiblioteken att använda bibliotekens datorer och trådlösa nät. Medlem kan man bli som turist och givetvis Aucklandbo. Är man däremot Nya Zeeländare och bosatt utanför Auckland, så kostar biblioteksmedlemsskapet nästan uppåt tusenlappen per år.

Folkbiblioteken i Auckland, som är Nya Zeelands största stad, hade nyligen slagits samman till en enda stor organisation, med 55 bibliotek, efter att tidigare ha varit helt separata stadsdelsbibliotek med sparsamt samarbete. Nu kunde man t ex återlämna böcker på ett annat bibliotek än där man lånade dem, fick jag veta av en låntagare. Auckland är en stad som i storlek liknar Stockholm.

På Nya Zeeland använder man sig av Deweys system för klassifikation, vilket syntes även i hylluppställningen på de två bibliotek jag besökte, Aucklands huvudbibliotek samt stadsdelsbiblioteket i det idylliska Devonport.

Devonport Public Library

Devonport Public Library av Anna-Stina Takala / CC by 2.0

Det är spännande att spana på representationen av svenska författare i utländska bibliotek, tycker jag. Och jag hittade Camilla Läckberg insorterad på ‘Lac’ och Stieg Larsson på bestseller-hyllan.

Camilla Läckberg av Anna-Stina Takala / CC by 2.0

Tittade man närmare på den speciella hyllan för bestsellers, kunde man se anslaget om vad det kostade att låna böckerna. Jo minsann, det kostade drygt 10 kr att låna en populär bok. Hur dessa valdes ut och varför de inte var gratis att låna fördjupade jag mig inte i. Avgift fanns också på utlån av CD, DVD och de mest populära tidskrifterna. I övrigt tycktes biblioteken vara rätt så lika de svenska. När man kommer in i ett vanligt folkbibliotek känner man igen sig, på gott och ont…

Man hade valt att inrikta sig på olika minoritetsspråk på de bibliotek som ingår i organisationen.  Man ordnade t ex på vissa bibliotek större festligheter kring det kinesiska nyåret.

Något annat biblioteksrelaterat som jag upplevde under resan, var sitcom-serien som jag såg på flyget ner. Den australiska serien The Librarians fanns med i film- och tv-utbudet på planet och den måste man ju givetvis se. Serien visade sig handla om en grupp människor som arbetar på ett mindre folkbibliotek i Australien. Huvudpersonen är den något rasistiskt och homofobiskt lagda bibliotekschefen (kvinnlig). Det var tyvärr inte så mycket bibliotek i fokus, utan snarare karaktärernas förehavanden på fritiden. Men vi som arbetar på bibliotek vet ju att det finns en hel del stoff att hämta från dagligt biblioteksliv att göra något tv-mässigt av… Och du tänker jag inte på praktikant-zombies.

2 thoughts on “Biblioteksbesök på Nya Zeeland

  1. Tack Marcus! Dessvärre för bloggen fortfarande en lite tynande tillvaro. Får se om jag orkar omstart.🙂

Kommentarer inaktiverade.