Vad postar ditt bibliotek i facebook?

Fick en liten tankeställare idag när jag surfade runt på facebook och klickade gilla än här än där, som man brukar. Plötsligt stötte jag på en sida som tillhörde ett bibliotek. Där stod att man skulle stänga tidigare. Jag höll på att klicka gilla av bara farten, men hejdade mig i sista stund. Inte kan man väl klicka gilla på sånt? Så jag lät den statusen stå okommenterad.

Det tog inte många minuter innan jag hamnade på nästa bibliotek, som meddelade att det skulle hålla sommarstängt. Återigen fick jag hejda impulsen i gilla-fingret. Och sedan postade jag den här tanken på twitter:

En massa #bibliotek på facebook talar nu om i statusen att de ska hålla stängt. Är det så kul det? Kan man trycka gilla?Såhär tänker jag. Att ett bibliotek ska hålla stängt är visserligen viktig information. Men är det information som man vill och kan skapa dialog kring i facebook?

Min tanke grundar sig i hur facebook fungerar. Jag har relativt nyligen fått lära mig lite mer om facebook ”edge rank”. Det är en algoritm som räknar ut hur ofta sidor ska visas i nyhetsflödet hos de personer som gillar sidan. Ju mer interaktion som finns på just er sida, i form av kommentarer och gilla-klick, ju större chans att den visas mer för fler av era fans. För det är inte så att alla sidor man gillar i facebook automatiskt visas i ens flöde.

Därför bör man i alla fall emellanåt vinnlägga sig ganska ordentligt om att posta saker som människor vill ge respons på.

Om det hade funnits i ogilla-knapp i facebook, så hade det nog varit helt korrekt att posta ”biblioteket stänger”. Jag har tycker att bland annat Riksdagsbiblioteket har försökt försökt få till den här stängningsinformationen på ett bra sätt:

Full fart näst sista dagen innan sommarstängning. Passa på att göra dina sista ärenden!

En extra twist i sammanhanget var den aktion som Författarförbundet hotade med, att skaffa lånekort en masse och låna hem samtliga bibliotekets volymer, som protest mot att förhandlingarna om biblioteksersättningen har strandat.

Om ni gärna vill posta öppet/stängt, se då till att det blir kommenteringsvänligt. Visst måste det gå att få till t ex en fråga eller någon annan twist, så att det blir mer än bara ren information (och kanske också negativ sådan).

Med detta sagt så har vi även på Regionbiblioteket tankar på en plan för att få en bättre närvaro i facebook.

8 thoughts on “Vad postar ditt bibliotek i facebook?

  1. Jag har också lagt märke till att många bibliotek postar när de stänger tidigare och liknande. Tanken är ju såklart att man vill sprida informationen. På vår Facebooksida har vi bestämt att om vi ska posta sådan info ska det vara med en ”positiv twist”. Det kan vara så enkelt att istället för att skriva att vi stänger tidigare skriver vi ”Dagens öppettider är…” Det är inte något som inbjuder till diskussion, men som sagt för att sprida informationen.

  2. Jag tycker det är jättesvårt att skriva på ett bra sätt i facebook själv, det är väldigt lätt att halka in i det här att pusha information. Särskilt när man inte har kommunikatörsbakgrund. Men det hjälper att i alla fall ganska ofta tänka – hur skulle jag kunna få andra att reagera på det här?

    (På det här inlägget blev det iaf respons – kanske pga att det är lite kritiskt.)

  3. En lite sen kommentar – Det här har jag inte alls tänkt på tidigare. Det är så lätt att bara skyffla ur sig information i bibliotekets flöde, utan att fundera på att / hur man ska få respons på det. Medan man i sitt eget personliga flöde väl nästan hela tiden har kommunikation i bakhuvudet när man skriver något.

  4. Ett bibliotek (jag vill inte säga vilket bibliotek) har bland ”vänner” angett det politiska partiet FI. Är jag ensam om att tycka att det är oprofessionellt och oetiskt?

  5. Lena, då är det väl som alltid att om ett riksdagsparti ska synas, så ska de övriga också det. Bibliotekets uppgift är att uppfylla de mål som politiken sätter upp.

  6. Ja, så tänker också jag.

    I Umeå fick vi inte – när jag var bibliotekarie där – bära en knapp med en partisymbol (till exempel en S-ros eller en MP-maskros eller en FP-blåklnt) på tröjan när vi var i tjänst.

    Jag antar att det strikta förhållningssättet, som jag tycker är bra, gäller nu också. På alla bibliotek? (Utom det då som jag uppmärksammade.)
    För jag antar att den neutraliteten numera även infattar ett biblioteks hemsida, blogg eller FBsida.

Kommentarer inaktiverade.