Fotopyssel med Instagram

Min favoritapp alla kategorier i min iPhone är Instagram. En fotoapp där man inte bara kan lägga på fina filter och tiltshift-effekter på sina bilder, utan det är också ett slags Facebook för bilder där man dokumenterar sin vardag, följer andra och blir följd tillbaka. På ett halvår har jag lyckats komma upp i över 700 bilder, ett uttryck för hur roligt jag tycker det är att fotografera, helt enkelt.

Men det bekymrar mig lite att det ”vanliga” fotandet har fått stå tillbaka. En vanlig digitalkamera känns helt enkelt lite trög, då man först måste ta sin bild, sedan ta sig hem till datorn för att ladda över bilden, sedan bearbeta i Photoshop och sedan publicera på nätet. Allt detta gör Instagram med 3-4 knapptryck direkt i mobilen. Men det verkar nu som om kameratillverkarna vill hänga på trenden med omedelbar delning, vi får se var det leder.

När jag fotograferade min systerdotter häromsistens så slog det mig att jag gärna ville printa ut bilden för att ge henne något lite mer handfast. Jag bestämde mig för att se om jag kunde skapa något som verkar vettigt att skriva ut utifrån Instagrambilder.

Mobilbilderna är egentligen för lågupplösta för att bli bra när de skrivs ut plus att iPhonens kamera inte riktigt är den vassaste. Men den brusiga och lite suddiga kvalitén är kanske en del av charmen. För att få tillräckligt stora bilder bestämde jag mig för att med hjälp av Photoshop sätta ihop collage om fyra bilder styck.

Jag valde att bara sätta ihop bilder som är tagna med samma filter. Se bilden nedan med Earlybird.

Earlybird

Jag skapade 16 olika sådana här bilder och sedan skickade jag dem för utskrift till Crimson. Bildformatet blir 10×10 cm (jag hade gjort dem något större från början). Jag insåg att jag var tvungen att i möjligaste mån välja bilder med stort och tydligt motiv, annars skulle det bli plottrigt och svårt att se vad de små bilderna egentligen föreställer.

Ska bli spännande att se hur bilderna blev när jag hämtar ut dem! Mer Instagramtips hos Moderskeppet.

Uppdatering: Det går även att göra böcker av sina Instagrambilder.

Uppdatering 13/8: Såhär blev det. Jag blev nöjd!

Printade Instagrambilder

2 thoughts on “Fotopyssel med Instagram

  1. Hej! Jag vill bara säga att jag har framkallat mina instagrambilder i 10*10 cm-format och de blev hur bra som helst! Jag har iPhone 3GS men bilderna blev då inte alls så korniga eller suddiga som jag trodde. Men dina collage blev ju jättefina!!

Kommentarer inaktiverade.