Distribuerad närvaro

Just nu blir det mer skrivet av mig på andra bloggar än just här. Det är ju så att jag är involverad i en rad yrkesrelaterade bloggar och kanske är det dags att presentera några av dem.

Sociala medier på biblioteken. En relativt nystartad blogg, bara ett drygt år gammal. Bloggen kom till då Biblioteksrådet i Stockholms län tillsatte en arbetsgrupp för att underlätta kunskapsutbytet mellan de olika biblioteken och bibliotekstyperna i länet, just utifrån ämnet sociala medier. Bloggen användes som marknadsföring för och dokumentation av en workshop om strategiarbete med sociala medier, i augusti 2010. Periodvis publiceras fortfarande inlägg på bloggen, i syfte att sprida kunskap och erfarenheter bibliotek emellan. Nu kommer det att publiceras nya inlägg minst fram till jul. T ex idag.

Det virtuella samtalet. Startades i februari 2010, efter att vi som arbetade med samordning av Fråga biblioteket bestämt oss för att gå vidare och skapa någonting nytt av den virtuella referenstjänsten. Det blev Bibblan svarar. Bloggen innehåller både praktisk information till bibliotekarier som arbetar med tjänsten och mer filosofiska och utredande inlägg om virtuellt referensarbete på bibliotek i allmänhet.

Regionbibliotek Stockholms blogg. Startades i oktober 2011 och är alltså helt ny. Här skriver vi som arbetar på Regionbiblioteket om vår verksamhet och om aktuella frågor. Det känns roligt att äntligen ha en blogg integrerad i vår webbplats.

Biblioteksbloggen. En långkörare och klassiker i bibliotekssammanhang, som funnits sedan 2004. Jag själv har dock bara arbetat med bloggen sedan 2007. Biblioteksbloggen har sedan starten presenterat nyheter och webbresurser, omvärldsbevakning i kortfattat format, med målgruppen anställda på folk- och skolbibliotek.

På de här platserna kommer jag i huvudsak att skriva i fortsättningen, i den mån jag skriver. Kanske blir det något inlägg här också, men för BiblioBuster blir det nu en Törnrosasömn på oviss tid. Vi får se vem som väcker henne till liv igen.

Mixed media Sleeping Beauty on Flickr by Melanie Hughes / CC by 2.0

Mixed media Sleeping Beauty on Flickr by Melanie Hughes / CC by 2.0

 

5 thoughts on “Distribuerad närvaro

  1. Jag kommer att sakna Bibliobusterbloggen. Tack för alla smarta, inkännande, insiktsfulla och roliga texter du skrivit här.
    /Mats

  2. Törnrosa: Jag hoppas att prinsen är kysslysten, inte om hundra år, utan snart!
    Anna-Stina: TACK för alla diskussioner och tack, unga kollega, för allt som du har lärt mig här!

  3. Passionerad, insiktsfull, påläst, provocerande, ideologisk, trovärdig. Så skulle jag tagga Bibliobuster. Låt oss nu alla låta Törnrosa sova ut ordentligt, så att hon vaknar igen så småningom med ny fräsch energi vid tangentbordet!🙂

Kommentarer inaktiverade.