Mötet med paddan

Har egentligen ganska höga ambitioner med att skriva om min dotters möte med min iPad, men det får bli lite som det blir. Jag har inte så mycket tid på mig att skriva, medan min dotter ser på film.

Min man och jag fick helt enkelt en liten dotter på 5 år från Nigeria (eller, enkelt var det ju inte). Innan vi reste ner för att träffa henne i vintras laddade jag min iPad med ganska många spel av olika slag, ffa spel för små barn, spel för att träna svenska, men också bara för att leka.

Jag tänkte att spelen kanske kunde komma väl till pass under långa väntetimmar och hur rätt hade jag inte.

Framförallt hade jag hjälp av Pappas appar, där man kan söka både på ålder och på ämne och dessutom få ett utlåtande om spelens kvalitet!

Min dotter hade aldrig använt en dator och aldrig sett en iPad förut. Ändå gick det oerhört snabbt för henne att greppa hur paddan fungerade. Att använda fingrarna på skärmen. Det var under vår första långa bilresa i Nigeria som jag plockade fram plattan. Först provade jag en ”fish pond”-app, vilken inte väckte så särskilt mycket entusiasm. Det var när dottern började använda apparna särskilt gjorda för barn som hon verkligen fastnade.

Vi tillbringade många timmar på hotell under vår månad i Nigeria och åtminstone några av dem räddades med hjälp av iPaden. Vi hade förstås mobilsurfen avstängd hela tiden(!). Så alla spel spelades offline.

Här är några av de appar som hon fastnade för och fortfarande använder ibland:

  • PaintMyWings – från början den största favoriten. Lätt att förstå och att använda. Det blir ett fint och färgstarkt resultat, dessutom kan man kittla fjärilarna.
  • Pippi , Känner du Pippi Långstrump? (bok) – den klassiska bilderboken som app. Man kan välja interaktiv version eller traditionell bokversion. Min dotter valde den interaktiva varje gång. Min dotter är en Pippi-entusiast av stora mått och tröttnar aldrig på när Pippi kastar omkring med Starke Adolf, t ex.
  • Toca Tea Party – jätteroligt spel, där man kan leka flera tillsammans. Dottern vill dock gärna äta alla kakor själv…😉 När tallrikarna på slutet åker i disken så får vi alla anledning att applådera tillsammans.
  • Robot Lab – man bygger en robot och drar den genom en bana där den ska fånga tre stjärnor på vägen, helst. Banan kunde ibland vara ganska svår, men dottern kunde leka länge med denna.
  • PictureBook (Pekbok för barn, hittar inte länken) – här lärde hon sig många svenska ord. Appen är en pekbok, men bra för äldre barn som ska lära sig svenska. Ord som får, brandbil och flygplan, t ex. Min dotter lärde sig orden mycket fort.
  • Toca Doctor – här finns nog en pedagogisk ambition att lära ut något om kroppen, men den gick förmodligen dottern förbi. Men att utplåna tandtroll var roligt!
  • Opposites (hittar ej länk) – ett spel på engelska om motsatsord. Fungerade bra, då min dotter är engelsktalande.
  • BabyPiano – roligt med ljuden, men också att komma på hur man får fram en melodi
  • Pippi går på lina – svårt! Men roligt.
  • Kalastjuven (bok) – här var de små filurerna det roligaste att peta på. Allehanda ljud finns med i bilderna till den här boken, men storyn på svenska gick dottern förbi.

Dessa hade jag också laddat ner, men de var lite svårare för henne och hon började använda dem senare:

Väl hemma har hon fått nya appar.

Det jag har kommit fram till är att för ett barn som ännu inte lärt sig svenska, så funkar appar tänkta för lite yngre barn bra, som t ex pekböcker. Paddan är också helt intuitiv och det var enklare för dottern att lära sig den, än att senare lära sig hur mus och skärm fungerar på en vanlig dator. Min dotter använder fortfarande paddan nästan varje dag. Och jag ser gärna att hon gör det, eftersom den är interaktiv och att spela på iPaden är inte passiviserande. Stillasittande, ja, men inte passivt.

Jag tycker att gränsen mellan vad som är bok och spel blir väldigt flytande, när det handlar om bokappar. Framförallt ökar alla de olika möjliga sätt som finns att läsa en bok på. Min dotter läser sällan sina bokappar kronologiskt, utan hoppar mellan olika sidor med olika spel, eller effekter. Generellt var bokapparna svårare för henne att ta till sig, då de ändå har ett slags mönster som man måste förstå, en ordning som inte alltid är självklar för ett barn. Barnet vill gärna hoppa vidare till det som är roligt, särskilt om språket och berättelsen till stor del går barnet förbi.

Jag är mycket glad att jag tog med mig paddan till Nigeria, eftersom det fungerade så bra, både som introduktion till svenska språket och som tidsfördriv. Min dotter fick också visa att hon kunde använda något som ingen annan där hade, kanske ett sätt att stärka hennes självförtroende.

Vi lyssnade också till musik och tittade på bilder på paddan. Också väldigt bra funktioner offline.

Uppdatering: Har lagt till ett stycke om bokappar.

5 thoughts on “Mötet med paddan

  1. Bara som ett litet tips – hjälp henne att lära sig räkna med hjälp av appen NOMP. Det finns säkert många flera liknande men den här fastnade jag för🙂

  2. Hej Anna-Stina, så kul det var att läsa om din dotter och hennes möte med paddan. Och att du börjat skriva igen. Ha det bra på föräldra-”ledigheten”. /Marcus

  3. Oj, så bra att få appar kvalitetsgranskade av en användare i rätt ålder (förskole-). Att vara mormor ställer krav🙂

Kommentarer inaktiverade.