Appar för fler

Som jag tidigare har skrivit är min dotter (fem år gammal) en flitig användare av iPad. Vid det här laget har hon ca 50 olika nedladdade appar i paddan.

Jag tillhör dem som både vet och tror att det finns många olika, icke-stereotypt och -kränkande, sätt att avbilda barn med afrikansk bakgrund. Det finns en mängd bra barnböcker, som jag tycker det känns fint att läsa med min dotter. Dem återkommer jag kanske till en annan gång, för det här inlägget ska ju handla om appar.

Om det finns barnböcker med bra representationer av svarta barn, så borde det finnas något liknande i den digitala världen, tänkte jag. Och började skanna av de appar som vi hittills har laddat ner (som sagt ca 50 st). Denna genomgång resulterade i den lilla listan nedan.

Medan jag kollade det vi redan hade laddat ner, försökte jag också hitta nya appar med representation av figurer med mörk hudfärg. Det var ganska svårt att hitta, tycker jag, för vad söker man då på? Jag försökte kolla olika afro-amerikanska sidor, men med ganska magert resultat. Det är ju inte heller så att appar i regel indexeras med de medverkande figurernas hudfärg. Hur jag nu letade så hittade jag ett par appar till, de finns också med på listan.

Bokappar

Kalastjuven av Mike-Ali, procuderad av Acne produktion. En rolig bilderbok med en svart pojke som huvudkaraktär. Svensk röst, Ken Ring är inläsare. (2-6 år.)

The girl and the drum, producerad av mobian, ett brasilianskt företag. Bilderbok utan text och berättarröst, där man följer en svart flickas upplevelse av musik. (Från ca 2 år.)

Spel

Från Toca boca (svenskt företag) finns Toca House och Toca Band, med varsin svart karaktär. (Från ca 4 år.)

Yoodle apps har producerat ett flertal appar bl a Costume chest. Här har man möjlighet att bygga sin egen figur. En mängd hud- och hårnyanser (och hårkvaliteter) finns att välja på. Sedan klär man ut sin figur som t ex dykare eller trädgårdsmästare. Engelskt tal. (Från ca 3 år.)

Varför är det då av någon betydelse att som mörkhyat barn få se personer som liknar en själv i den här typen av digitala medier? Jag tror att de flesta kan förstå om jag drar parallellen till att barn ska få se representationer av både pojkar och flickor i medier av olika slag. Som flicka är det av betydelse att finna identifikation och förebilder bland andra kvinnor. Som svart att finna det hos andra som är svarta. OCH det är av betydelse för alla, vill jag påstå, med representation av figurer som är av många olika slag.

De flesta figurer i barnapplikationer för iPad är djur eller fantasifigurer. Då blir frågan om identifikation och förebilder mer av en icke-fråga. Ett smidigt sätt att kunna rikta sig till alla möjliga publiker. De flesta mänskliga figurer är dock vita. Man kan spekulera i vad det beror på, men det ska jag inte göra här.

Hur som helst, jag tycker att det även kan vara en (barn)bibliotekariekunskap att kunna rekommendera bra appar till barn, familjer och lärare, för användning i pedagogiska eller helt nöjesbetonade syften.

Har du hittat fler än jag, skriv gärna en kommentar, så kan jag utöka min blygsamma lista.

iPad

4 thoughts on “Appar för fler

  1. I Imommy kan man välja precis hur bebisen man tar hand om ska se ut – det finns mängder av nyanser på hudfärg, hårfärg och ögonfärg🙂

  2. Hej Anna-Stina, har din ljuvliga 5åring fått titta i/lyssna på Kristina Murray Brodins bilderböcker? (Ännu inte som appar). Kristina arbetar på en mångkulturell förskola och det märks i hennes böcker.

  3. Tack Anna, nu har vi provat iMommy och den är helt klart en succé!
    Ja, Lena, någon av dessa har vi läst. Fina böcker!🙂

  4. I den allra senaste versionen av Little house decorator finns det nu föräldrar och barn i alla möjliga hudnyanser att sätta in i dockskåpet, inte bara en vit familj som det var i första versionen🙂

Kommentarer inaktiverade.