Dystopism och elitism på DN Debatt

”Vi kan inte längre läsa”, hävdar DN Debatt idag. Men står det verkligen så illa till på DN:s redaktion? Det hade jag ingen aning om.

Men vänta, vilka är ”vi” egentligen? Är det folk som jobbar på DN, journalister i största allmänhet, eller hela svenska folket, eller kanske är det alla som äger en dator? Jag tror att DN lutar åt det senare. Vi tillhör den mentalt urkopplade generationen:

När vi läser online tenderar vi, enligt forskaren Maryanne Wolf, att bli rena avkodare av information. Vår förmåga att tolka texter, att upprätta de komplexa mentala förbindelser som bildas när vi läser djupt och ostört, förblir till stor del urkopplad. Utvecklingspsykologen Wolf poängterar att vi inte är vad vi läser, utan hur vi läser. När vi är uppkopplade digitalt är vi alltså urkopplade mentalt.

Det artikeln hävdar är att vårt läsande och tänkande förstörs av att läsa korta texter på skärm. Vi blir helt enkelt dummare, för att uttrycka det enkelt.

Jag blir så trött på denna ständiga polarisering mellan pappersläsning/skärmläsning, romanläsning/webbläsning.

Forskning från University College i London bekräftar utvecklingen där horisontellt supersökande genom titlar och sammanfattningar i jakt på snabba resultat skapat en ny läsare som skyr läsningen: ”Det verkar nästan som om de ger sig ut på nätet för att slippa läsa i traditionell mening.”

Vakna upp till verkligheten, det har alltid funnits människor som inte tycker om att läsa, som inte vill läsa, som hittar genvägar därför att de hatar att läsa. Läsa är svårt. Att läsa har aldrig varit ett nöje för alla. Att människor tror de ska hitta genvägar till att slippa läsa genom att Googla är bekant för alla som jobbat i skolans värld.

Förr i världen var det lättare att slippa läsa. Idag kan ingen klara sig utan att läsa, du kan inte kommunicera som ung idag utan att kunna läsa: sms, chatt, osv. Visst, det handlar om ren avkodning. En avkodning som enligt DN gör oss dumma.

Det är viktigt att kunna läsa och genom läsningen förstå sammanhang och kunna dra egna slutsatser, bilda sig uppfattningar om saker och ting. Men det det ligger en elitism i att tro att alla kommer att vilja och kunna läsa komplexa texter skrivna av akademiker.

I DN låter det som om var och en av oss ligger i farozonen att bli fördummade av datorerna och Internet. Sanningen är ju förstås att världen fortfarande har ungefär samma klyftor nu som då, men att dessa riskerar att fördjupas av ett digitalt utanförskap. Många är de som inte tillägnar sig kunskaper om läsning på skärm ö h t därför att de inte ens har tillgång till en dator.

/ Hälsar en som gärna skriver ut längre texter på papper för att kunna läsa ordentligt

4 tankar om “Dystopism och elitism på DN Debatt

  1. Hej!
    Du läste nog inte artikeln värst ordentligt.
    Det är ju inte tidnigen DNs åsikter det är fråga om här, utan tidningen rapporterar om en engelsk vetenskaplig studie. Eftersom forskargruppen bakom studien är engelsk så avser naturligtvis inte heller deras forskning ”hela svenska folket”.
    Lena K E

  2. Jag vet, jag vet, men jag irriterar mig ändå på hur sådana här rön presenteras. Förutom att retoriken är lättsinnig, är det så tröttande med den här typen av skrämselpropaganda, som det ju lätt blir. Det finns andra studier som t ex visar att barn som använder datorer och har sådana hemma lyckas bättre i skolan än andra barn.

    Argumentationen i inlägget är uppbyggt kring en konservativ kultursyn, som jag inte riktigt delar. Artikeln är inte mer vetenskaplig än det här blogginlägget 🙂

  3. .. men är det budbäraren (i detta fall DN) som ska slås ihjäl?
    Jag har tidigare i mina morgontidningar, SvD och DN ,läst om de studier (jag minns inte om de var svenska, engelska eller amerikanska) som du refererar till.
    D v s de studier som rapporterar om datoranvändande barn som lyckas bra i skolan .
    På ledarplats i DN ( det är ju där tidningens oberoende liberala åsikter kommer till uttryck) har jag aldrig någonsin spårat aversion mot barns datoranvändning Och ingen skrämselpropaganda.
    Har inte DN (Jonas Thente m fl) bättre datorspelsrecensioner än någon annnan svensk dagstidning? Konservativ kultursyn?

  4. Det är mycket möjligt att DN har bra datorspelsrecensioner, själv är jag kroniskt ointresserad av spel så jag brukar inte följa dem 🙂

    I övrigt har jag nog redan uttryckt vad jag reagerade mot i artikeln, men det är väl det som debattartiklar är till för, att debatteras?

    Gott Nytt År!

Kommentarer inaktiverade.