Tv-relaterade boktips

Alla som arbetat på folkbibliotek vet att människor ofta frågar efter böcker som har varit omtalade i tv på något sätt. I till exempel ett litteratur- eller eftermiddagsprogram. Många bibliotek brukar också uppmärksamma sånt som syns på tv, speciella händelser som OS, politiska valrörelser eller Nobelpriset. Det som många ser och hör talas om brukar ge återklang på biblioteket. Det är väl också bibliotekets uppgift som folkbildningsinstitution att ge möjlighet till fördjupad kunskap om aktuella händelser och fenomen.

Nu i höst startar två olika tv-kanaler, tv3 och svt, serier om samma mänskliga fenomen – ofrivillig barnlöshet. Första avsnittet av svt:s Barn till varje pris? kunde ses igår. Tv3:s Drömmen om ett barn startar den 6 oktober.

Ofrivillig barnlöshet är för de flesta en känsligt och lite pinsamt ämne, något man kanske inte gärna frågar om på biblioteket i likhet med andra känsliga ämnen, som sex och psykiska sjukdomar. Det betyder inte att det inte finns en efterfrågan på sådan litteratur, tvärtom. I många skeden av livet har jag undrat hur jag skulle klarat mig utan skönlitteraturen. Litteratur kan vara som den bästa terapi. Biblioteket ska hjälpa människor att växa och underlätta för människor att hitta även till det man inte vågar fråga om. Varför då inte skylta på biblioteket med böcker om känsliga ämnen, men kanske inte mitt i entrén.

Jag har en lista på bra skönlitterära böcker på ämnet ofrivillig barnlöshet och jag delar gärna med mig av den.

Väntrum av Cecilia Ekhem, 2008
Boken, som är en av de bästa romanerna som behandlar detta ämne, finns på många svenska bibliotek, men säljs nu med nydesignat omslag av Cecilia Ekhem på hennes webbplats. Recension i Sundsvalls tidning.

Jag går bara ut en stund av Isobel Hadley-Kamptz, 2007
Också en bok som många bibliotek redan har. Recension i Expressen.

Hur ser ett liv ut om man inte har tillräckligt med kärlek av Maria Zennström, 2010
En hyllad roman som kom ut förra året. Den bästa recensionen av boken finns på Kortedala och Gamlestadens biblioteksblogg.

40 minus av Pernilla Glaser, 2010
Recension i GP.

Sin ensamma kropp av Elsie Johansson, 2008
Också denna roman fick mycket uppmärksamhet då den kom ut. Recension i Aftonbladet.

Svagt positiv av Anna-Leena Härkönen, 2003
Recension i SvD.

Missed abortion av Kerstin Norborg, 2005
Novellsamling. Recension i Kristianstadsbladet.

Linnea från Yujiang – en bok om att bli pappa av Petter Lidbeck, 1997
Info från V8-biblioteken.

Anna min älskade av Magnus Utvik, 2005
Recension från Angos bok- och filmblogg.

Fler boktips finns här.

7 tankar om “Tv-relaterade boktips

  1. Kanske ska man faktiskt skylta i entrén? Det vore väldigt skönt om man gjorde det ibland… och så kan de som är berörda få låtsas att de bara söker efter det som var aktuellt på TV. Få vara normala när de letar efter det som berör en stund. Du har en bra lista och det glädjer mig särskilt att se Väntrum bland titlarna. Det finns några till, och det finns fler som rör sig i landet runt att inte få barn, förlorade graviditeter, döda barn och att hitta vägar vidare med och utan barn. Det är bara så svårt att söka dem…

    /Elida

  2. Absolut finns det fler, det är ingen heltäckande lista på något sätt. 🙂 Komplettera gärna med egna tips!

    Ja, varför inte skylta i entrén också?

  3. Adoption är ett ämne som fascinerar barn – inte bara de barn som själva är adopterade, När jag berättar för förskollärare om ”härliga böcker för härliga ungar” eller har glädjen att få bokprata in en förskola så har jag alltid med mig en av dessa bilderböcker:

    Emma Adbåge Hämta Joel
    Dan och Lotta Höjer: Hjärtat mitt

    lena k e

  4. Jag tror också man har glädje av att läsa om livssituationer som inte direkt berör en själv. Hur ska man annars bli klokare?

  5. Ping: Skrivandet | Cecilia summerar

Kommentarer inaktiverade.