Reclaim Biblist!

En ny vecka väntar runt hörnet. Så också jobbmeljen, och i allas (nästan) våra inboxar kommer det att rulla in meddelanden märkta med [Biblist]. Trots att jag bloggar, föreläser och på olika sätt arbetar utåtriktat, så blir ofta den första reaktionen när jag presenterar mig för en ny biblioteksbekantskap ”- jaha, det är du som skriver på Biblist!”.

Jovisst, jag har säkert ägnat någon promille av min arbetstid åt att skriva på e-postlistan Biblist.

Problemet väl är att så få andra gör det. Många känner sig trötta och uppretade på hur listan fungerar idag. En hel del går ur. Nu är det dags att ta ett djupt andetag och fundera över vad listan är till för egentligen. Och hur vi alla skulle kunna använda den framöver.

En allmän uppfattning är att ett fåtal personer idag dominerar listan och gör den nästan outhärdlig att ta del av. ”Hur har dom tid!?” är det stående mantrat. Jag struntar fullständigt i huruvida skribenter på listan har tid att skriva eller ej. Frågan är – hur vill du eller jag använda listan. Om du vill ta del av nästan 3 000(?) 3 864 bibliotekskollegors råd och kompetens i någon fråga, så är det upp dig till att börja använda listan. Annars lämnas spelrummet fritt till dem som idag har tagit den i bruk. Du – och jag – måste reclaima Biblist, så att listan kan bli ett redskap för vår yrkesutövning, som jag tror syftet var från början.

Någon typ av självrannsakan och nettikett skulle inte vara helt fel att se hos vissa skribenter idag heller. Jag tycker inte det är ok att använda listan som sitt eget bloggverktyg. Många behöver kliva fram och våga skriva, andra måste ta ett kliv tillbaka och värdera vad kollegorna orkar med att hantera i sin inbox varje dag – och vilket allmänintresse inläggen kan ha.

Mitt tips till dig som aldrig har skrivit på Biblist – skriv! Tror du att de som skriver på listan är smartare än du? Det måste du väl redan ha märkt att de inte är. Ingen kommer heller att se snett på dig eller neka dig en anställning om du skriver. Lycka till.

biblist

25 tankar om “Reclaim Biblist!

  1. Du uttrycker precis vad jag känner!
    Jag har också övervägt att skippa Biblist . Har också funderat på om det finns nåt slags filter.
    Jag hör inte till dem som så ofta skrivit nåt på Biblist. Det är så många ställen man ska publicera sig på och har oftast valt andra alternativ. Men Biblist kan bli riktigt bra, så jag håller med: Reclaim Biblist!

  2. Jag läser inte Biblist lika flitigt som förr, men Anna-Stina har verkligen en poäng. Biblist skulle kunna var ett perfekt ställe att få informatione och dela information och synpunkter.

  3. Anna-Stina
    Det som är intressant är att du valt att föra debatten -inte på Biblist – men på din blogg!
    Det får mig att fundera kring:
    1) tar bloggarna över diskussionslistorna, dvs är e-postlistor mer 1.0? Iaf som Biblist för det mesta används – envägskommunikation.
    2) om du vill ha en förändring av Biblist varför inte lägga ut inlägget där? Det är ju där de finns, de som du vill påverka, eller hur?

  4. O Anna-Stina jag skrev ett langt mail i ungefar samma amne forra veckan, men skippade det (framst for att jag var sa irriterad att jag inte kunde skriva trevligt 🙂

    Men jag kan inte nog understryka hur mycket jag haller med dig!

  5. Jättebra skrivet, jag håller med om allt. Det är verkligen synd att inte fler utnyttjar listan mer. Men det är ju ett välkänt fenomen, det är nästan alltid så med alla mailinglistor, diskussionsforum och liknande, 20% av användarna står för 80% av inläggen.

    Själv försöker jag att skriva ett inlägg om någon tar upp något där jag kan bidra eller om jag själv har ett verkligt behov av att kommunicera med listan, men tyvärr är det nog många som inte tror att de har något att bidra med eller som inte vågar uttrycka sig för att då står man ju ut och det råder ju någon slags förvirrad föreställning i biblioteksvärlden om att man helst ska vara en grå mus och bara gå runt och dra i sin kofta för annars vill ingen anställa en. Hade jag varit chef hade jag nog iofs resonerat tvärtom… man vill väl ha kommunikativa anställda, som har åsikter?

    Men även jag undrar varför du inte publicerat ovanstående på själva listan?

  6. Det har ju förekommit en hel del påhopp från ”bättre vetande” på ”mindre bättre vetande”, som iaf har skrämt bort mig från listan. Man vill helt enkelt inte utsätta sig för att bli utskälld av dessa besserwissrar på listan. Lite mer netikett hade inte skadat… Andra listor (t.ex. skolbib) är mycket mer tillåtande, undrar om det blivit någon subkultur på biblist? Dags att reclaima!!

  7. Jag kan känna att när de där 20% som skriver mest postat dagsdosen av 5 inlägg var – hur ska någon orka läsa vad jag skriver?

    Jag tycker att skolbiblistan fungerar bättre. Någon ställer en fråga och får flera svar. Tonen är trevlig. Bra att man kan svara privat. Där finns en tydlig adminstratör (Anette) som påminner om saker (ex att sammanställa boktipslistor i wikin) och som man kan vända sig till med frågor.

    Ett problem med Biblist är att den är så stor att det blir opersonligt.

  8. Lo: Man kan ställa in så att e-postprogrammet sorterar inkommande mail i olika mappar. Om du inte har det redan är det värt att testa!

  9. Visst har jag tänkt på att publicera detta på Biblist direkt. Men är det inte för gnälligt? 😉

  10. Det som hindrar mig ar till storsta delen att man loper en valdigt stor risk att nagon trycker till en med nagon form av nedlatande kommentar. Det gor att jag kan formulera ett inlagg en hel dag for att inte stota mig med nagon. Anda misslyckas jag nastan jamt ;). Sa- framst netiketten. Samt att alla de smarta manniskor man vet finns darute – valdigt sallan sager nagot. Vilket jag tror kan ha att gora med detta. Man orkar helt enkelt inte. Jag haller ocksa med om att skolbibl ar mycket battre pa netiketten an biblist – aven om man riskerar att bli tilltryckt aven dar. Eller sa ar jag ovanligt provocerande ;).

    Att vissa publicerar en massa inlagg dagligen, stor mig mindre, jag filtrerar alla biblistmail till en mapp och har jag inte ork att kolla vad storskrivarna skriver idag, sa gor jag inte det.

    Men om fler manniskor bara spontant delade med sig av personliga erfarenheter och tips sa skulle det bli sa mycket roligare. OCh nog kan man val fa fraga en ”google-fraga” nu och da ocksa – det ar ju sant som folk har lattare att svara pa. Idag trycks sadana fragor effektivt ner av olika besserwissrar.

    Jag sager – skicka till biblist! 🙂

  11. Anna-Stina, jag håller med dig fullständigt! För några år sedan var Biblist mycket intressantare än nu. Det är outhärdligt med dessa debatter som aldrig tar slut, efter att det mesta redan är sagt. Själv har jag inte använt listan så ofta, kanske svarat på något eller skickat in någon svår, obesvarad fråga.

    Du kan vara säker på att vi är många som tycker som du!

    hälsningar
    Anngerd

  12. Okej, här kommer en gnällspiks kommentarer; håll i hatten!

    Idag är det fler än 3000 som prenumererar på Biblist. Det är underligt eftersom ”BIBLIST is intended for a discussion of topics of interest for professionals working in user services departments in research libraries”.

    Någongång öppnades slussarna för frågor från pensionärer som löser korsord, lämpliga dikter till namnsdagsbarn och diverse annat trams.

    Frågor ställs utan att den som frågar redogör ett dyft för var de själva sökt. Svar strömmar in till listan (och förhoppningsvis även direkt till frågeställaren). I bästa fall tackar frågeställaren men endast i ett fåtal lätträknade fall redovisar frågeställaren för de svar som kommit in.

    Men allra värst är förstås alla tjohoiga tillrop. Det är inte ens kafferastnivå på sådant.

    En variant är förstås alla privata svar direkt till hela listan. Lika skojigt varje gång men knappast nåt avsändaren önskat?!

    Visst, reclaim BIBLIST till forskningsbibliotekarierna! Skolbibliotekslistan är ett utmärkt exempel på vad det betyder att ha ett gemensamt ämne och gemensam grund.

    Så, alla ni som arbetar i kommunerna och på länsbibliotek! Starta er egen lista där ni kan bemöta varandra med respekt, hjälpa varandra och nätverka.

    Eller varför inte flera listor: barnbibliotekarier, skolbibliotek, referens/infofrågor, chefslista, filiallista …

  13. Förstår inte poängen med en e-postlista som Biblist när man kan konversera på så många andra ställen. Här t.ex., eller på Bibl Feed ;-))

    Här, dvs i bloggosfären, kan man ju samtala på ett mkt mer sammanhållet och dedikerat sätt. Biblist bombarderar 3000 medlemmar med mejl VARENDA GÅNG någon vill säga nåt,, oavsett ämne. Hade det här varit Biblist hade Anna-Stinas inlägg redan genererat sammanlagt 48000 e-postutskick!!! (16 kommentarer ggr 3000 medlemmar)

    Känns mycket trevligare, personligare och vettigare att föra seriösa diskussioner här än på en anonym och spretig e-postlista. Enda skälet till att jag skickar meddelanden så och då på Biblist är vetskapen att inte alla bibliotekarier bevakar bloggosfären och twitter-landet.

  14. Det känns lite bisarrt att jag har haft nästan 700 besök på bloggen bara idag, det har aldrig hänt förr. Så nog har Biblist genomslag alltid. Tycker också det är väldigt synd att så få läser bloggar dagligen, detta är ett mycket bättre forum för debatt än Biblist. Som sagt, man slipper störa dem som faktiskt inte är så intresserade.

  15. Anna-Stina, jag känner också igen dig från Biblist; en av de som skriver kloka inlägg. Själv är jag mycket noga med att svara privat om det inte absolut är något som andra biblistare kan ha intresse av. Jag är med på både Biblist och Skolbiblist och tar uppehåll över sommaren. Eftersom jag jobbar på skolbibliotek tycker jag det är bra att vara med på båda, men ibland blir man dränkt av onödiga mail.

  16. Ping: BiblioBusters bloggår 2009 « BiblioBuster

  17. Funderar på att trycka upp en t-shirt: ”Vem f-n är Jan Szczepanski?” Den dagen han slutar spamma Biblist med 10 inlägg om dagen känns klimatet bättre där. Hur tänker denna man? Har han hört talas om en blogg någon gång?

  18. Kul att det här inlägget vaknar på nytt, ett år senare! Jag håller med dig om att det är oförskämt, oartigt och obetänksamt att använda en nationell e-postlista så frekvent för att driva sin egen agenda.

  19. Haha, kul med lite Biblist-diskussion – jag tror banne mig att jag ska gå med igen! Jag hoppade av det där gnälliga och överflödande Biblist-tåget för rätt så länge sedan och med Biblfeed, bloggosfär, twittrande kollegor etc är det verkligen inget jag saknat. Eller?

  20. Det funkar ju väldigt bra att följa via rss, tills man vill skriva något själv. Tyvärr tror jag att en viss herr S kan ha en del i att så många har lämnat listan. Alternativt just att man följer på andra sätt. Eller så är denna typ av omvärldsbevakning/diskussion snart överspelad?

Kommentarer inaktiverade.