Sociala medier på biblioteken – dags för strategier?

Idag följer jag flödet på Twitter från konferensen Sociala medier i offentlig sektor, #smios. Av någon ödets ironi krockar den tidsmässigt med den workshop som jag är med och arrangerar under morgondagen, Sociala medier på biblioteken, #smbib på Twitter. Eller så krockar den inte – det handlar om så olika erbjudanden. Den ena är stor, dyr och man får lyssna till sociala mediergurus som Joakim Jardenberg. Den andra är liten, billig och man får lyssna till kollegor, samt inte minst bidra till innehållet själv.

Även om jag kommer att prata lite om strategier och riktlinjer, så kommer huvuddelen av dagens innehåll utgöras av de frågor som de runt 50 deltagarna vill diskutera. Kanske kommer det hinna twittras och bloggas lite under dagen (det finns en blogg för ändamålet) men jag skulle inte tro att det blir så mycket. Det är viktigt att hitta rätt fokus i det man gör. Ibland är det viktigast vara vara helt närvarande i samtal med andra på en fysisk plats. Det får man möjlighet till här.

Många utanför vårt län har velat delta under dagen, men bara de som arbetar på bibliotek inom Stockholms län har fått möjlighet. Arrangören Biblioteksrådet är en sammanslutning tillkommen på politiskt initiativ som vill gynna bibliotekssamverkan inom länet. Som jag ser det bör det inte finnas hinder för liknande arrangemang inom andra län. Intresset för sociala medier på bibliotek är stort och så även behoven att diskutera med andra.

4 tankar om “Sociala medier på biblioteken – dags för strategier?

  1. Tack för snabb kommentar! 🙂 Jag vet ju att du är inspirerande att lyssna till, och något sådant får ju inte vi, men jag tror också det är dags att inte bara lyssna utan både formulera själv och att göra. Tror också på fler unconferences.

  2. Jag kan inte annat än hålla med föregående talare; unconferences är grejen. Ses imorgon då, Anna-Stina, det ska bli mycket intressant!

Kommentarer inaktiverade.